Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
27-09-2014

Den gyldne vellyd

Skrevet af: Søren Korsgaard

DPA er kommet med en ny vokal mikrofon i den absolutte tunge ende. Vi tester den og ser om den er de mange penge værd.

Med DefactoII har DPA lavet ikke bare endnu en kondensator mikrofon, men et helt system, der gør det muligt at skræddersy mikrofonen netop til dit behov. Det vil sige at der er flere trådløse muligheder via diverse adaptere og pt kan der leveres ikke færre end 8!! vidt forskellige kapsler til mikrofonen, så den kan bruges både live og i studiet og kan tilpasses til stort set hvad som helst. Der findes kapsler fra long range shotgun til closeup vokal, så alt i alt er Defacto et meget fleksibelt system. Den kapsel der er monteret som standard er en supercardioid kapsel og det er med den, testen er gennemført. Testen er også gennemført med Planet waves mikrofon kabel. Jeg har således ikke testet de forskellige trådløse muligheder, men Defacto er kompatibelt med alle de mest brugte systemer såsom; Sony, Lectrosonics, Shure, Wisycom og Sennheiser. Testen er gennemført med en Dynacord Powermate 1000 mikser og med en Presonus Studiolive mikser. Fronten har været JBL og OHM. Der udover er der lavet kritisk lytning med Senheiser HD700 hovedtelefoner drevet af en Little Country LC3 forstærker ud fra Presonus mikseren. Studie monitore har været Presonus Sceptre og Presonus Eris.
Altså ikke noget eksotisk high-end grej som ingen alm mennesker har.
Dette er gjort for at lave en så reel test som muligt. Det meste kan man få til at lyde godt i et millions kroners studie, men hvordan lyder en high-end mikrofon under mere almindelige menneskelige forhold, det har været udgangspunktet.

fornemmelsen af Defacto

Første gang man pakker mikrofonen ud bliver man måske umiddelbart skuffet. Der er ikke brugt penge på flightcase og fancy indpakning, hvilket kan synes underligt i den her prisklasse. Når man tænker på at flere at konkurrenterne leverer deres mikrofoner i små alu og trækasser der beskytter noget bedre end en skum taske. Men når det så er sagt er det jo ikke flightcasen, eller manglen på samme, man skal dvæle ved men indholdet og når man først står med mikrofonen i hånden ved man med det samme at det er kram man har med at gøre. Hvis man kan tale om ergonomi i forhold til en mikrofon så er den i top og Defacto II ligger fantastisk godt i hånden. Overfladen tror jeg er pulverlakeret og derefter coated med et eller andet, der gør at den ligger fast og godt i hånden.
Stativ holderen er lidt flimsy og er ikke i samme stSelve mikrofonen OSER af kvalitet og der intet andet end high-end fornemmelse ved den.

Lyden og praktisk brug

Det med at tage en studie mikrofon og så lave den i en "live" version er prøvet før, med varierende held. Ingen nævnt ingen glemt så jeg var selvfølgelig spændt på at høre den i praktisk brug. Vi gjorde det at vi monterede den sammen med tre andre gode mikrofoner og indstillede de tre kanaler fuldstændig ens og indstillede volumen så outputtet var ens på de tre kanaler. De tre vi testede Defacto op imod var Neuman KSM105, Shure KSM9 og Sennheiser E965. Alle tre rigtig gode vokal mikrofoner som tidligere har været testet her. Det første jeg lagde mærke til er hvor nemt det er at synge i Defacto mikrofonen. Der er et kæmpe overskud og dens evne til at håndtere transienter på er i en klasse for sig selv. Selvom den er følsom og man dermed ikke behøver at stå med den helt inde i munden oplevede vi ikke problemer med feedback. Da vi i sin tid testede Shure mikrofonen kunne vi ikke rigtig udnytte dens potentiale, mente vi. Den var ligesom ikke bedre lydende end de to andre, men DefactoII gemmer ikke på dens kvaliteter, fra første strofe var det klart at her havde vi fat i noget ganske særligt. Det er som forskellen på en billig grænsedåseøl og så en velskænket Ale no16 ( eller lign), eller forskellen på dårlig og god rødvin der er bare mere af alt det gode. Og DefactoII vil jeg påstår gør dig til en bedre sanger og gør det langt mindre anstrengende at synge en hel aften.

specks

Karakteristik:
Supercardioid

fuktions pricip:
tryk følsom

Kaosel type:
Pre-polariset kondensator

Frekvensområde:
20 Hz - 20 kHz

Frekvensområde, ± 2 dB, ved 12 cm (4.7 in):
100 Hz - 16 kHz med 3 dB soft boost at 12 kHz. Permanent 3rd order low-cut filter (-3 dB ved 80 Hz).

Følsomhed, nominel, ± 2 dB ved 1 kHz:
5 mV/Pa; -46 dB re. 1 V/Pa

Equivalent støj niveau, A-vægtet:
Typ. 19 dB(A) re. 20 µPa (max. 21 dB(A))

Signal/Støj forhold (A-weighted), re. 1 kHz ved 1 Pa (94 dB SPL):
Typ. 75 dB(A)

Dynamisk område:
Typ. 120 dB

Max. SPL, peak before clipping:
160 dB

Power supply (for full specifications):
48 V Phantom power (± 4 V)

Farve:
Mat sort

Vægt:
309 g (10.9 oz)

Mikrofon diameter:
52 mm (2.05 in)

Kapsel diameter:
19 mm (0.75 in)

Mikrofon længde:
205 mm (8.1 in)

konklusion

"Det er ikke let for du er så smuk og dejlig"
Eller dyr og dejlig. Jeg er vild med biler og derfor også dyre og fede biler.
Tit når jeg læser test af dyre biler bruger man tit sammenligningen med at man kan få 20 Chevolet Spark for hvad en BMW koster. Så er BMWén pengene værd??? På samme måde kan man sige om DefactoII. Vi er i Ferrari klassen og derfor hører almindelig fornuft op, men når man tænker på hvad absolut topklasse instrumenter koster så er DefactoII faktisk et fund til pengene. Dem der går op i gamle guitarer/basser ved godt hvad en gammel Fender/Gibson eller Gretsch fra 50érne-60érne koster, et Hammond B3 er heller ikke gratis og sådan kunne man blive ved. Ja 6500 er sgu mange penge for en mikrofon, MEN fornemmelsen af at vide at man ejer det absolut bedste markedet kan tilbyde og at det ikke PT kan gøres bedre er alle pengene værd. Og mikrofonen i sig selv er faktisk SÅ meget bedre end konkurrenterne at hvis man overvejer en af de andre så spar de sidste penge op og køb en DafactoII så behøver du ikke at spekulere på ny mikrofon nogensinde mere.
Og ja så bliver jeg faktisk også rigtig stolt og varm om hjertet ved at tænke på at det er dansk produceret, dejligt at vi stadigvæk kan hævde os så godt og grundigt også i et globalt perspektiv.
Og at vide at den bedste vokalmikrofon i verden faktisk er dansk.
Den eneste malurt der skal drysses i bærgeret er måske den lidt fesne holder og skumposen men ikke nok til at trække alvorligt ned.
Så fuldt hus til DPA



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk