Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
27-09-2014

Den nye dreng i klassen

Skrevet af: Søren Korsgaard

Det er lang tid siden der virkelig er sket nogen epokegørende udvikling indenfor studiemonitorer. Det vil Presonus nu gøre noget ved og deres bud er den nye Sceptre som vi her kigger og ikke mindst lytter nærmere på.

En klassisk studiemonitor er en tovejs højtaler med en woofer og en diskant. Så kan der være variation over temaet men de fleste har holdt sig til dette koncept. Presonus har med deres Sceptre genoplivet en gammel klassiker som oprindeligt blev brugt af både Urei, Tannoy og Altec Lancing nemlig det firkantede coax horn. Oprindeligt var tanken at det var bedre for lydbilledet hvis al lyd kom fra det samme sted, men der var en lang række tekniske problemer med den konstruktion som man ikke havde mulighederne for at løse, derfor blev de gamle systemer aldrig helt perfekte. Men i dag har man computerkraft nok til rådighed for at løse den slags og når man så har samarbejder med en af de bedste mænd på området så har man lagt et godt fundament til en ny klassiker. Presonus kalder deres version for "CoActual" og vi går i dybden med hvad det er de har fundet på.

Den coaxiale gordiske knude

Man har altid været enige om at hvis det havde været muligt at designe og konstruere den perfekte coax enhed så er princippet overlegent i forhold til flere enheder. Dels kommer lyden det samme sted fra og dels er spredningen ens, så der er rigtig mange fordele ved systemet, men der er også mange udfordringer. Disse udfordringer har Dave Gunness fra Fulcrum Acoustic arbejdet med i årevis. Han er en af de fremmeste højttaler designer i verden og hans systemer hænger på mange af de store klubber verden over og ikke mindst på Heinz Field I Pittsburgh hvor Pittsburgh Steelers har hjemmebane( ja jeg er fan!! og har hørt anlægget der) Så han kom op med et højttaler design, der godt nok ikke løste alle problemer men var designet på en sådan måde at de problemer designet ikke løste kunne løses via DSP kraft og filtrering. Systemet der skulle løse den del af problematikken hedder TQ™ Temporal Equalization. Det er et voldsomt kraftigt aktivt EQ system der hele tiden justerer og udjævner.
Hidtil har det kun været knækdyre systemer der har haft sådan et system indbygget og så snakker vi PA i over 100.000 kroners klassen. Så at Presonus har fået adgang til at bruge det og fået det implementeret i højttalere til under 5000kr er nærmest uforståeligt.
Udviklingen af Sceptre begyndte altså med at man fra starten var klar over at man ville benytte TQ systemet og at selve højttalerenheden blev designet efter dette. Herefter blev TQ systemet sat ind. Det starter med et standard complement of Infinite Impulse Response (IIR)filter, highpass filter lowpass filter, og parametrisk filter, plus delay. Til dette lægger man så et fuldt programmérbart, og ganske stort Finite Impulse Response (FIR) filter der implementere flere detailerede frekvens justerings muligheder; og det præcise temporal (time domain) filter som er ansvarligt forde mest markante fordele TQ systemet giver. Som det er forklaret i Fulcrum Acoustic’s white paper, “Højttalere tunet med TQ leverer et mere sprødt stereobillede, større og dybere lydbillede, mere separation imellem komponenterne i selv de mest komplekse miks, Der er større beskyttelse mod feedback og en mere glidende overgang mellem de forskellige frekvensområder. Dette resulterer i en mindre "lyttetræthed" selv ved høje lydtryk"

Lyden

Som min Højttaler mentor Lars Mikkelsen sagde da vi havde Højttaleren i hans målelaboratorium:
"Den her højttaler vil rigtig gerne spille - og den gør det godt" taget i betragtning at Lars er sindig Nordjyde, der normalt ikke kaster om sig med superlativer, så var det en stor anerkendelse de fik allerede der. De det er rigtigt de både lyder og måler rigtig godt. Allerede første gang jeg hørte dem i 4Sound i Odense var man klar over at her var der noget helt specielt. Jeg vil aldrig glemme den helt rå og akustiske optagelse vi hørte med Johnny Cash hvor det lød som om han stod i rummet ganske tæt på os. Den evne til at være nærværende og skabe et rum for musikken hvor den er musikken man lytter til og ikke til selve højttaleren er sjælden og den besidder Sceptre til fulde. Har man behov for at finjustere kan man justere både diskant og mellemtone på bagsiden hvor man også kan justere lyden i forhold til hvor stort et rum man spilller i.
Hos Peter Dencker koblede vi dem til en gammel Yamaha mono synth og Würlitzer klaver og lyden var kæmpestor og samtidig blød og rund. Selv de mindste ændringer af filtrene på Yamaha synthen kom klart frem og man fik en meget "fornem" fornemmelse for hvad instrumentet kunne tilbyde.
De kan spille LATTERLIGT højt. skruer man op så kan man spille tapetet af væggene og dette vel og mærke uden at de clipper eller kommer til at lyde klemt. Vi havde desværre ikke mulighed for at tage dem med ud live, men jeg er sikker på at de sagtens kunne trække en akustisk sing/and song writer aften for 100 mennesker uden at nogen ville føle sig snydt rent lydmæssigt. For de besidder en ting som ganske få andre højttalere har og som er kongstanken bag ved hele coax designet: et KÆMPE sweetspot. hvor man ved almindelig højttalere oplever at lyden ændrer sig dramatisk når man flytter sig i forhold til højttalerne så har Sceptre et kæmpe sweetspot og man oplever ikke nogen nævneværdig ændring selv når man flytter sig langt off axis.

sammenligning

Nu havde vi en gylden mulighed i 4 Sounds lytterum at sammenligne Sceptre med mange de gængse modeller og man skal langt op i modelrækken hos både Adams og Dynaudio før der en nogen der kan byde ind med reel konkurrence og så er vi på den forkerte side af 20.000. Livlige og villige er nok de mest dækkende ord for Sceptres musikalitet. Der blev ikke puttet med noget og de leverer varen uden af den grund at komme til at virke anmassende. Hvor mange af de andre modeller var meget følsomme overfor rummets beskaffenhed og vores placering i rummet leverede Sceptre vellyd til alle i lokalet. Jeg har sågar haft dem sat til mit eget stereo anlæg derhjemme og sammen med min Audio Aero Capitole CD afspiller leverede de en meget overbevisende lyd og min ellers trofaste Phatos Logos forstæker (til pænt over 30.000) fik kam til sit hår og jeg var flere gange fristet til at bytte den med Sceptrene.
Den sidste test foregik i stuen hvor de aggerede fronthøjttalere i vores biograf. Fordi sweetspot er så stort og spredningen er så egal, kan man faktisk bruge dem uden centerhøjttaler så hvis man ikke er til det helt store sourround system kan et par Sceptre gøre rigtig meget for lyden i dit TV og der er saft og kraft nok i dem til selv de vildeste eksplosioner og div kampscener.

konklusionen

Med Sceptre S8 har Presonus for alvor spillet sig på banen når det gælder aktive studiemonitorer, og det må gøre noget for hele den måde vi traditionelt har tænkt monitorer på, at de med deres nye Coax design og det indbyggede TQ system har opnået nogle lydmæssige fordele der er meget få af de traditionelle systemer forundt. At rå computerkraft i dag er så billig at man kan putte mere cpu kraft i en højttaler end der er i en playstation 4 og stadigvæk holde prisen under 5000kr er imponerende. I denne klasse er der ikke rigtig nogen konkurrenter til Sceptre, men lad os håbe at de ikke hviler på laurbærbladene men fortsætter udviklingen. Hvilket jeg tilfældigvis ved at de gør så det næste bliver aktive Pa højttalere med samme Coax design og med indbygget 2000 watt pr side. Jeg glæder mig allerede.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk