Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - syng og spil med TC-Helicon - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
15-01-2015

syng og spil med TC-Helicon


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Søren Korsgaard

Multieffektpedaler er ikke nogen ny opfindelse, men TC-Helicon har alligevel tænkt ud af boksen da de med deres nye Play Electric kombinerede en fuldfed multieffektpedal med en kormaskine. Vi tester her om den er brugbar i virkeligheden

Ved første øjekast( efter strømmen er sat til) er det store central display det første man får øje på. Ved normalt brug er tal og bogstaver heldigvis så store at amn kan se og læse dem selv når man står oprejst. Det er ellers ikke noget man nødvendigvis er forvendt med, så det er skønt allerede der. Ellers er layoutet meget simpelt og overskueligt. Tre trykknapper de to til op og ned (eller frem og tilbage) og den sidste længst til højre er HIT knappen til kormaskinen og holder du den nede aktiverer man guitartuneren. Lige under displayet er der centralt en store drejeknap og fire trykknapper. Dem tættest på drejeknappen er til at manøvrere i menuerne med og den længste til venstre er en tilbage knap og den længst til højre er til at gemme indstillingerne med.
Ved siden af displayet er der på hver side tre trykknapper. Dem på venstre side er til hhv vokaleffekter, guitareffekter og miks. Dem på højre side finder dine favoritter, du kan bladre via genre og til sidst er det indgangen til setup menuen.
På siden er der en gainkontrol til mikrofonen og på bagsiden sidder in og outputs.
Kigger vi fra venstre er der tilslutning til strømforsyningen, usb tilslutning, hovedtelefon, balancerede outputs, aux indgang, guitar out, through og input samt yderst til højre mikrofon indgang. Så langt så godt.

Guitar effekterne

Lad os få hul igennem. Vi starter med guitareffekterne og vi starter med at tilslutte den til en guitarforstærker via in og output.
Når man scroller de 175 forskellige preset igennem ( hvilket tager nogle timer) får man en klar fornemmelse af hvor alsidig denne her maskine er. Uden overhovedet at være inde og rode i menuerne fandt jeg over 30 presets som jeg uden videre kunne bruge i forskellige sammenhænge. og endnu flere der kun skulle have en lille justering for at fungere.
Går vi så ind i guitar menuen kan man med det samme se at det er en alvorlig omgang effekter og moduleringer man har til rådighed. Guitareffekterne er delt op i følgende kategorier:
Amp Modeling (incl. acoustic/no amp)
Delay
Reverb
Chorus
Flanger
Tremolo
Overdrive & Distortion
Compression
Detune
Rotor
Panner
Auto Filter
Disse er så igen opdelt i nogle overordnede kategorier:
Reverb:
Delay:
µMod: Corona Chorus , Chorus, Flanger, Detune, Rotor, Panner, Tremolo, Auto Filter
Compressor: Subtle Tube, Subtle Sustain, Sustain Attack, Sustain Pop, Pumping
Distortion/Overdrive (part of the Amp Modeling): TC Electronic Dark Matter Pedal, OD Pedal, Dark OD Pedal, Distortion Pedal
Så mht til guitareffekter en man dækket godt ind og uden at være en haj og superbruger til Toneprint er det smart at man nærmest kan sikfte en hel pedal ud og vælge mellem nærmest uendeligt mange presets for hver enkelt effekt.
Multieffekter har haft en generel tendens til at lyde sterile og meget digitale og en del af "forneemmelsen" ved at spille med pedaler har været væk. Til TC´s store ros synes jeg at langt de fleste effekter virker upåklageligt og man kan da sagtens både høre og fornemme at TC har en meget lang og gloværdig tradition for at lave guitar effekter. Især deres rumklang og delay lyder fuldstændig som meget dyre studie effekter og det samme gør sig gældende med modulations og kompressor effekterne. Der hvor de virklig hardcore purister nok vil pive lidt er omkring distortion og overdrive effekterne. Her er der ikke så meget dynamik og finfornemmelse som med enkelte pedaler, men igen skal man kigge på helheden og ikke mindst prisen. Så med det i mente og ikke mindst det faktum at man får en totalt støjfri signal kæde så kan jeg sagtens leve med at der måske mangle en my på forvrænger delen.
Iøvrigt kan man til guitareffekterne få en switch med tre knapper som gør det endnu nemmere og vildere at spille med PlayElectric live. Med pedalen kan du eksempelvis lægge en boost pedal på den første knap, en forvrænger på den næste og have tap delay på den sidste. Det er dælme smart og gør den endnu mere helstøbt.
Jeg fandt det nemt at justere de enkelte effekter og de parametre der var adgang til direkte fra pedalen, men der hvor Aladins hule for alvor åbner sig er når man tilslutter sig pedal til computeren og downloader den gratis edditor via VoiceSupport. Så får dels hundredevis af færdige presets som man kan dovnloade( heldigvis kategoriseret efter genre) og man kan hurtigt og nemt flytte på sine presets og navngive dem efter de sange de passer til. Jeg formåede at have den med på et job hvor vi skulle spille fire timer og havde på en eftermiddag programeret og navngivet alle sangene så de lå i rækkefølge. ALDRIG!!!! har det været så nemt og aldrig før har haft så støjfrit et signal. I alm amatør orkester sammenhæng fungerer det her MAX!!.
Og når du sidder og leger med editoren er hovedtelefon udgangen en velsignelse, både til dig selv og ikke mindst hvis du bor sammen med nogen. Du kan uforstyrret spille med den vildeste overdrive uden at både kone, børn og katte flipper ud. der er så den ulempe at familielivet led en del i den tid jeg testede Play Electric, for det var pludselig supersjovt at øve sig igen.

kormaskinen

Når man så går igang med kormaskinen eller vokal effektmaskinen som den rettetligt hedder så gælder det virkelig om at holde tungen lige i munden. Man skal lægge bånd for sig selv for ikke alt bliver sovset ind i de vildeste trestemmige kor og en tyk mur af effekter, for det lyder jo fedt i hovedtelefonerne. En ting jeg ha rlært er lige at lave et virkelighedscheck så man er sikker på at de indstillinger man har valgt rent faktisk også lyder godt og passer ind i den sammenhæng de skal bruges. Dette er som sådan ikke nogen kritik af maskinen men mere et godt råd.
hvis man trykker på Vocal FX knappen kommer man ind i menu til vokalprocessoren. Her er der 7 forskellige trin hvor man så kan vælge de forskellige effekter: Global Adaptive Tone
Global Pitch Correction
Harmony
Double
Delay (w/Filter styles)
Reverb
HardTune (Pop, Correct, Robot, Gender Bender)
Transducer (Megaphone, Radio, Distortion)
µMod (Detune, Chorus, Flange, Rotor, Tube, Character)
.Den første er Harmony Næste trin er Double, så kommer effekterne med dealy og reverb og så kommer hardtune transducer og tilsidstmodulerings effekterne.
Indstillingen er lige til at gå til man bruger trykknapperne på siden af displayet til at vælge det parameter man vil ændre og drejeknappen til at vælge niveau. En ting der er smart er at man kan vælge tre indstillinger for hver effekt, enten tænd eller slukket så effekten enten er konstant tændt eller slukket (logisk) men så kan man vælge at effekten bliver aktiveret når man trykker på HIT knappen. Det gør at man kan lave en "chorus" indstilling hvor der eksempelvis kommer kor på i omkvædet eller lign. mulighederne er uendelige og man kan nemt fortabe sig, men igen det er ikke maskinens skyld.

hvordan lyder den

Jeg har valgt tre forskellige presets som udgangspunkt for at teste hvordan maskinen lyder lige ud af pakken.
Preset nr 43: Dont stand so. Som selvfølgelig skal gengive den gamle Police nummer. Guitaren lyder "rigtig" og både når man spiller det over hovedtelefoner til øvning og i bandsammenhæng passer det her preset Spot-on. og det gør de vokal effekter man har valgt også, koret i omkvædet fylder lige tilpas og det her er et godt sted at starte.
Nr 50 er det gamle Stones nummer Start Me up. Som starter med et meget genkendeligt guitarriff. Det lyder meget som Keith Richard og vokalen er i verset meget lig den man hører på nummeret, Hitknappen havde jeg forventet ville have overstemmen til "You make a grown man cry" men den var ikke i presettet( den kan så nemt tilføjes)
Den sidste er nr 55 Samba Pa TI som ikke har så meget at byde på med vokal maskinen MEN guitar lyden er Ren Carlos Santana og en rigtig fin og brugbar gengivelse af hans let genkendelige guitar lyd.
Alle disse tre presets lyder fedt og fungerer både når man øver og når man bruger dem i band eller studie sammenhæng.
Det er en fornøjelse at sidde med hovedtelefoner på og det hele skruet op på ti og så kommer der ingen støj whats so ever. Først når du slå din guitar an kommer der lyd igennem. Det er for mig et kæmpe fremskridt fremfor mit ikke altid samarbejdsvillige pedalbrædt, hvor der stort swet altid var et eller andet der enten støjede eller på anden måde drillede.

I praktisk brug

Hvis man køber Play Electric vil man hurtigt blive dus med den og man vil hurtigt komme til at bruge den sammen med Editoren og så er den meget nem at arbejde med. det tager ikke flere timer at dreje sig ind på en brugbar lyd og få lagt de rigtige effekter på vokalen og så skrive den ind på listen. Jeg har ikke været udefor at den crashede eller drillede på noget tidspunkt, og er jeg ikke ude at spille står den fast på mit kontor så jeg lige kan øve mig når ånden kommer over mig. så både til øvning, studie og live brug synes jeg at den er meget anvendelig. Og størrelse og pris gør jo at alle kan være med uden at blive flået og uden at skulle slæbe sig en pukkel til( den vejer præcist 1 kg).

konklusion

Med Play Electric har TC-Helicon lavet en fin lille maskine. Det er imponerende at man kan få så meget teknik ned i så lille en kasse og så stadigvæk få den gode lyd og funktionalitet. Tilbehøret til maskinen den ekstra pedal og ikke mindst det smarte multikabel gør kun funktionaliteten endnu større.
Man bliver glad i låget af at eje en Play Electric, så fuldt hus til TC.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk