10-01-2015

Den sidste kasse?

SKB har med deres nye I serie taget guitarkassen til et helt nyt niveau. Vi tester her deres nye I-Serie

Det maerikanske forsvar bruger dem, BBC bruger dem, Nasa bruger dem, Polarforskerne bruger dem og nu også alverdens musikere. SKB har med deres nye Onjection Moldede kasser sat en hel ny standard for hvad man kan tillade sig at forvente af en guitarkasse. SKB har lavet kasser i 30 år men indenfor de sidste har har udviklingen af støbeprocessor og prisfald i div komposit materialer gjort at kasserne i dag er langt mere holdbare end for år tilbage. Idag er den kasse du kan have din guitar stort set magen til de kasser som militæret har misiler i. Så når de skriver Militarygrade så er det helt bogstavligt.

Hightech hele vejen igennem

I-Serien er lavet af en ultra højstyrke polypropylen copolymer, der bliver støbt i en specile vakumproces. Det gør den vandtæt( den flyder faktisk når man søsætter den) og stødabsoberende. Det vil sige at hvis kassen bliver udsat for et stød så gør polymer materialet at energien fra stødet bliver fordelt ud på et stor areal og på den måde beskadiger det ikke kassen. Materialet forandrer simpelthen struktur ved slag og stød. Hængslerne er støbt sammen med kassen og SKb har opnået patent både på hængslet og låse og åbne mekanikken. Især den måde man åbner kassen på er ret sej, det er ligesom en aftrækker på et gevær. I-serien har iøvrigt opnået den højeste sikkerheds godkendelse Hos TSA så ene guitar er sikret også når man flyver. Jeg vil faktisk også gerne se den bagagemedarbejder der kan ødelægge sådan en kasse med mindre man sætter sig for at splitte den ad. Der er hele fire hængsler på kassen. Der er to låse og fire! ekstra låse-steder hvor man kan sætte hængelåse i, så hvis man er vil sikre at der ikke komme uindbudte gæste på besøg i ens guitarkasse så kan den sikres godt og grundigt. Der findes et smart wiresystem der gør det muligt at låse kassen fast til et eller andet fastmonteret. Det er smart hvis man spiller på en festival og der er mange forskellige musikere ind og ud og man deles om bagscenen, så er man sikker på at at man også har sin kasse når man skal til og pakke. Det kan virke overgearet og overkill men det er også den absolutte top serie vi har fat i her. Alt dette vejer selvfølgeligt og I-serien vejer også godt til. Faktisk vejer kassen 8.8kg. Det har gjort at SKAB har lavet ikke færre end tre håndtag, et alm placeret håndtag ( og man kan sagtens løfte den tungere er den ikke) og så et i hver ende. For SKB har nemlig monteret hjul i den ene ende. Så kassen kan fungere som en Trolley og her vil jeg gerne komme med en opfordring. Til alle jer der laver kufferter med hjul. DET er muligt at lave hjul der dels kan køre og dels ikke larmer vanvittigt. Hvis ikke I selv kan finde ud af det så ring til SKB og spørg hvor de får deres fra for de virker faktisk. Dels kører de godt og dels larmer de faktisk ikke. Jeghar kørt den her kasse tværs over Schripol lufthavnen i Amsterdam sammen med en Samsonite trolley og det var kufferten der larmede. Igen en detalje der bare beviser at det er et high-end produkt vi har med at gøre. Håndtaget i den ende hvor hjulene er placeret kan jeg ikke rigtig forstå, men det er måske hvis man er to mand til at stable en ordentlig røvfuld kasser at det så er nemmere, så mange guitarer og kasser har jeg desværre ikke så jeg har kunnet teste det.

Indvendigt

Når man åbner kassen bliver man også slået at et førstehåndsindtryk der oser af kvalitet. Foringen er superlækker og igen er det skum materiale man har brugt tryk og stødabsoberende. Uden at ha fået nøjagtigt at vide hvad det er de bruger så kom jeg så langt som til at få at vide at det er "i stil med Tempur" Tempur blevet udviklet af NASA som trykaflastende madras og stolepolstring til rumfærgerne. De af jer der har prøvet en Tempur madras ved hvad jeg snakker om. Det er svinedyrt og at man bruger det i en guitarkasse kan synes vildt, men det viser også bare at der ikke er gået på kompromis nogen steder. Ved siden af halsen er der er ret stort rum, med plads til en hel del ting. Det er så stort at jeg kan have min TC-Play Electric pedal, min mikrofon, strenge og hvad jeg ellers lige skal bruge. Det er superfedt og man sparer faktisk en ekstra lille kuffert hvor man normalt har sådanne ting i.

Før og NU

Jeg har haft SKB kasser i mange år. Tidligere synes jeg ikke de skildte sig ud fra hvad man ellers kunne få og jeg har lavet en lille fotoserie hvor man kan se forskellene på en ca 10 år gammel SKB kasse og så den nye I-serie. Det er en heftig udvikling, der er sket. Men ved at kigge på billederne kan man danne sig et godt indtryk af hvor heftig den nye I-serie er. Det der især er slående er at den gamle kuffert giver efter selv ved ganske svag trykbelastning.Ved ca 1.5kg tryk fra en flaske kunne man se materialet give sig. og jeg kan nærmest stå ovenpå den nye kasse uden at den giver sig.

konklusion

Skal du købe en SKB -I-serie kasse til din guitar??? Det kommer an på flere ting. Dels koster kassen godt 2000 kr så hvis det er for at transportere en Fenderkopi guitar, der koster mindre end selve kassen skal du nok ikke. Hvis det er for at have din guitar til at ligge trygt under sengen når du ikke spiller på den så skal du nok hweller ikke. MEN hvis du spiller mange jobs og har et kært instrument som du gerne vil have i mange år så er I-serien bestemt værd at overveje. Den fås både til Fender Strat og Tele modeller, Gibson Lespaul, en model med næsten ingen foring til de mere specielle designs og så fås dwen til bas og ikke mindst akustiske guitarer. Har man sin gamle Gibson eller Martin guitar med på landevejen så ville jeg ikke tvivle et sekund på at anskaffe mig en I-serie kasse til den. for bedre beskyttelse tror jeg ikke man kan finde på det almindelige marked så skal man ha custumlavet noget. En standard kasse fra SKB koster knap 1000 kr og for det dobbelte får man en hel del mere i mine øjne. Hvis man skal flukneppe noget kunne det være at de godt kunne ha bygget en fugtigtheds måler ind som standard. Men ellers kan jeg ikke finde noget at være utilfreds med
så fuldt hus til SKB