Anmeldelse - Den elektroniske Trommekasse - Soundcheck.dk
11-04-2016

Den elektroniske Trommekasse

Skrevet af: Sren Korsgaard

Roland har videreudviklet p den traditionelle Cajon og tilsat elektroniske lyde. Vi ser om hybriden er lykkedes

Den traditionelle Cajon stammer fra Peru og kan dateres helt tilbage til 1600 tallet. Det var de afrikanske slaver der lavede de første cajons som en erstatning for de traditionelle afrikanske trommer. Op gennem tiderne har cajon udviklet sig til et moderne perkussion instrument. Den har typisk monteret noget metal indeni kassen, en slags snare som dem man kender fra bunden af en lilletromme og som var med til at give cajonen den karakteristiske lyd, der minder lidt om en lille tromme. Størrelsen har varieret, men ud over det har det egentlig været et meget traditionsbundet instrument, som ikke har ændret sig meget gennem de sidste 100 år. Lige ind til nu. For det har Roland tænkt sig at lave om på. Med deres EC1o har de taget den traditionelle Cajon og tilsat elektroniske lyde og mange andre "moderne" muligheder. Vi kigger her nærmere på om det er lykkedes at skabe en vinder.

Hvad er nyt?

Roland EC 10 ser ved første øjekast ud som en helt alm Cajon, men kigger man nærmere på den så kan man se at der er lidt ekstra godt i posen. Selve kassen er traditionelt opbygget i Sapele mahogni, men på forsiden er der også gemt en højttaler bag et stykke sort frontstof og der er to "trigger områder" på fronten, hvor man aktiverer to samtidige lyde. På toppen af kassen er der et display, med fire trykknapper. Det første sæt pile styrer om man vil have Cajonlyde, Perkussion lyde eller effektlyde. De to andre styrer så de forskellige lyde i hver kategori. På bagsiden sidder elektronikken og tilslutningerne. Øverst i midten er der et låg til batterierne. Den nupper seks af de store AA batterier som så til gengæld giver op til 12 timers musik. Den kan også køre via en Roland PSD strømforsyning. Ved siden af, er der et minijack stik til mix input( mp3 og lign)så kommer volumekontrollen og ved siden af den, et Jack stik til output og til sidst en drejeknap til at justere balancen mellem de to triggere. så langt så godt. Roland har lavet et fint og smart cover der kan tilkøbes og som bestemt kan anbefales.

Hul igennemN

Når man skal teste sådan en tingest som EC10 så er der to ting, der bliver vigtige for mig; hvordan er den at spille på og hvordan lyder den? Sekundært kan man så spørge sig selv om andre ting, såsom pris og hvad man eventuelt savner, men lad os starte med at få hul igennem. Det er jo nemt bare at tænde og spille, så det gjorde jeg. Imedens jeg scrollede gennem de forskellige lyde forsvandt jeg faktisk ind i musikken og lydene. Man bliver grebet af, bare at spille og lege med EC10. Når det så er sagt, så er der et par ting jeg alligevel lagde mærke til. Da det jo er elektronik vi har med at gøre, så kommer spilbarheden til syvende og sidst an på hvordan triggerne opfører sig. her oplevede jeg faktisk pænt store forskelle i følsomhed, afhængig af hvilken lyd og kategori jeg havde valgt. Nogle af lydene, især cajon lydene, triggede meget præcist og var relativt nemme at spille med, hvor nogle af de andre krævede lidt mere tilvænning. Der var især nogle af percussion lydene, jeg havde svært ved at styre 100% præcist. Jeg forsøgte mig længe som indiske tablas spiller, men der tror jeg nok at jeg ville være nødt til at købe en rigtig tablas hvis det skulle være noget jeg skulle rejse med. Jeg brugte meget tid med at justere balancen mellem de to triggere, men fandt ud af at en finindstilling kun passer til hver enkelt lyd, så jeg endte med at sætte den i midten og spille med den indstilling. Så testen er lavet med balanceknappen stillet i midten. Bare for referencens skyld. Selve lyddelen lyder egentlig rigtig godt, og der er mange brugbare lyde at vælge imellem. Men ligesom der på de store synths, er nogle lyde man aldrig får brug for, så er der også her nogle som ligger i periferien af det brugbare, men det er jo altid en afvejning og min præference er jo ikke gældende for alle. Men alt i alt synes jeg at udvalget er bredt dækkende og velvalgt.

konklusion Her

Roland EC10 er i ordets bogstaveligste forstand en hybrid. Er det så en vellykket hybrid? Ja! både og. Det er faktisk smart at man kan tage den og få forstærket sin Cajon med den indbyggede forstærker og højttaler, og den del lyder faktisk rigtig godt. Det er smart at man kan tilslutte sin smartphone eller mp3 afspiller og spille sammen med nogle backtracks eller lign. Det at man har muligheden for at sætte den direkte til en mikser eller en forstærker er også rigtig brugbart. Så lang så godt. Er den 100% perfekt? Den kræver en del tilvænning. Det er ikke svært at få noget lyd fra den, men for at man kan udnytte potentialet fuldt ud, skal man arbejde for det. Lets face it. Med en pris på over 3000kr er vi over grænsen for, hvad man køber af legetøj i denne her kategori, så den må og skal betragtes som et rigtigt instrument og køberne vil således også være "rigtige musikere/perkussionister", der allerede har en tilvænnet spillestil.  Her kræver det at man opøver en lidt anden teknik end den man er vandt til på en alm Cajon. Når det så er sagt er læringskurven ikke uoverstigelig, så hvis man vil, kan man sagtens få noget rigtig fedt ud af den i løbet af kort tids øvning. Og så er der endelig det inspirerende ved at spille med helt nye lyde og lade sig forføre ind i musikken. Det gør det sjovt at øve sig igen.

Jeg kunne godt ha tænkt mig at man havde haft en mulighed for at sætte en stortrommepedal til. Roland har jo tænkt tanken med deres KT10 pedal, der kan tilsluttes eksempelvis deres Handsonic HPD -20. Se det kunne ha været superfedt, fordi så havde man ikke bare en Cajon, men et superkompakt tromme setup, der kunne bruges på gaden og i mindre sammenhænge. Forslaget er hermed givet videre.

Sammenlagt har Roland givet et solidt bud på en moderne Cajon og høster således 5 ud af 6 stjerner.