Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - Den akustiske vellyd - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
25-06-2017

Den akustiske vellyd


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Søren Korsgaard

Siden Headway Shireking 120 forstærkeren gik ud af produktion har der været kamp om tronen, når det gælder den bedste akustiske forstærker. Vi har samlet de bedste forstærkere der er på markedet og kigger på hvilken der overalt er det bedste bud på en værdig tronfølger.

De modeller vi har valgt at teste her er Fishman loudbox Artist, Fender Acoustic 200, Shertler Jam, Acus 8.

Unboxing

Lige ud af kasserne deler vandene sig allerede.


Shertler og Acus ser næsten ens ud; en firkantet plywood kasse med alle knapper sat på toppen af forstærkeren. Fishman er pakket ind i tolex og med plastik hjørner. Den ser meget retro og lidt kitschet ud i designet. Fender har stof front og rundede hjørner og som den eneste har den skjult håndtaget som en del af kabinettet.

WAF

Disse forstærkere kan en masse ting, håndtere flere instrumenter ad gangen man kan tilslutte mikrofoner og bruge dem til en lille pa anlæg. Og så kan de jo også bruges derhjemme i stuen. Og alle der enten er gift, har været det, eller er på vej til at blive det, ved at man ALDRIG er alene om at bestemme hvad der kommer ind i stuen. Inden vi begyndte at sætte strøm til satte jeg alle forstærkerne op ved siden af hinanden og inviteret på skift familien kvinder ind til en WAF test. WAF står for WifeAceptanceFactor. Altså har et produkt nogen som helt chance for at få lov til at stå i stuen, sammen med Lyngbyvaserne og Kæhler skålene. Har var der absolut INGEN Tvivl Fender løber med design prisen. Og ja den er også bare flottere og bedre designet end de andre. Det kan undre når nu Acus er Italiensk og Shertler er fra Schweitz hvor man begge steder har meget store og stolte traditioner for design at man så ikke har gjort sig bare en lille smule umage med designet, men det har man ikke. Fishman ligner lidt noget legetøj. Man har sat sig mellem to stole når man både vil have metal, tolex og plastik til at spille sammen. Det gør det ikke rigtigt. Så hvis du har konen med ud at handle akustisk forstærker er der store chancer for at du kommer hjem med Fenderen.

Selve Testen

Til testen er der brugt en Martin D42-Koa guitar monteret med Curt Mangan bronze 0.11 strenge. og et Wireworld kabel. Til første del af testen stod alle EQ på neutral og der var ingen effekter tilsluttet.


Anden del af testen er med EQ indstillet til den bedst opnåelige lyd, velvidende at dette er subjektivt.


Tredje del af testen er med guitar og mikrofon. Effekter på både guitar og mikrofon så vi kan teste hvordan de forskellige modeller fungerer som sing along anlæg.

De forskellige modeller

Schertler Jam Wood.


Har fem kanaler.Kanal 1 har kun input til instrument. Der er gain kontrol. EQ er trevejs med sweep på mellemtonen. Derudover har den effekt og volume.


Kanal 2 har XLr stik og jack stik i to separate stik. Der er 24 volts phantompower, 10 volt til jackstikket.


Gain kontrol, resonans kan der vælges mellem to frekvenser 240 Hz eller 150Hz. Derudover er der trevejs EQ  effekt og volume.


Den tredje kanal har kun XLr , den har gain, low og parametrisk  EQ på mellemtonen. Derudover er der high, efekt og volume


Kanal fire er en stereo in med et mini jackstik og kanal fem er en stereokanal med to jackstik til stereo effekter og FX return.


I master delen er der reverb maser og Deacay. Master volume, insert og line out og DI out med separat volume kontrol.


Forstærkeren er på 200 watt. Den er bestykket med en 8” basenhed og en 1” diskant.

Acus One for Strings 8

Acus One for strings 8 har fire kanaler


Hvor de tre første er næsten ens. Gain kontrol, trevejs EQ effekt og volume. Kanal 1 og 2 har både xlr og jack hvor kanal 3 kun har jack.


Kanal fire resonance med sweep fra 100 til 250 Hz, det er også den kanal hvor man kan tilslutte hovedtelefoner, input er med phonestik og der er output til at optage med. Der er tovejs EQ og wtereo volume.


Masterdelen har volumekontrol til line out effektreturn og master volume. Der er 8 indbyggede effekter og en knap til at skifte mellem dem. Desværre er der ikke vist hvad de forskellige effekter er. Der er også kanp til fasvending.


Forstærker delen er på 200 watt totalt de er fordelt med 150 watt til den 8” basenhed og 50 watt til diskanten.

Fender Acoustic Pro 200

Fender er den billigste forstærker i feltet, den bedst designede og den mest enkle. To kanaler hver med tre bånd EQ, effekt level og volume. Her man har gjort det nemt og overskueligt at se hvilken effekt man har valgt og der kan vælges forskellige effekter til hver kanal. Der er mange smarte løsninger på denne forstærker; eksempelvis er der separat DI for hver kanal, det er smart så man kan sende signalerne til forskellige kanaler på FOH mikseren. Der er bluetooth så man kan tilslutte sin telefon eller lign. og lave optagelser, der er minijack til Aux og hovedtelefoner. Bagpå er der en beslag så forstærkeren kan tiltes. Til forstærkeren fås en footswitch, der kan styre effekter, og hvor man kan lave taptempo delay og med pedalen får man også en indbygget tuner. Den fulgte desværre ikke med så den er ikke med i testen. Eller bedømmelsen.  Alt i alt en no-nonsens forstærker.

Fishman Loudbox Artist

Fishman er den eneste trevejs model i feltet. Den har en 8” bas, 5” mellemtone og en1” diskant.


Der er to kanaler med kombi input stik så begge kan modtage både jack og xlr.


Begge kanaler har de samme features: Der er 3 vejs EQ, antifeedback filter, phase og ligesom på Fenderen er der DI for hver kanal.


I effekt delen er den reverb, delay, chorus, flanger og slap echo. Og man kan vælge om man vil effekt A tilsluttet eller både effekt A og B. Der er hovedtelefon tilslutning. 24 volts phantompower. Der er også en lille drejeknap hvor man kan skrue op og ned for diskanten. På bagsiden er der AUX in og effektloop på begge kanaler samt Di og tilslutning for en footswitch.

Hul igennem

I den første lyttetest er EQ sat på neutral, der er ingen effekter tilsluttet, så vi får så neutral lyd som muligt.


Vi har sat en Db måler 50 cm fra forstærkeren og forsøgt at få det samme output fra forstærker som muligt.


Fender modellen lyder meget lukket, lidt som om der ligger et tæppe foran højttalerne, det er som om der er en masse lyd inde i kassen der ikke rigtig kan komme ud.


Fishman gør ingen fortræd. Den leverer en ok lyd, den er ikke prangende og ikke decideret dårlig. Den er vel som en mellemklassebil; køreoplevelsen er ikke noget at snakke om men man kommer altid frem til målet. Vi har testet Fishman forstærkeren også på bas og klaver og keys, og man må sige at den er en meget allround forstærker. En arbejdshest.


Schertler lyder meget elegant, der gengiver guitarens egenlyd meget autentisk og præcist. Man bliver glad når man hører sin guitar gennem denne forstærker. Dog er den lidt tilbageholdende og lyden ligger ikke helt fremme i pappet.


Acus. Lydmæssigt er den i en klasse for sig selv. Den lyder simpelthen bare svinefedt. Jeg kunne lave det magiske trick hvor man skuer op for forstærkeren fra nul og så rammer præcist det punkt hvor man ikke kan skelne lyden fra guitaren med lyden fra forstærkeren. Super fed lyd.

Med EQ og effekter

Med effekter og EQ kom Fenderen lidt mere til sin ret. Man kan dreje sig til en brugbar lyd, men lige gyldig hvad så er den meget mørk og indelukket. På min guitar skulle der arbejdes meget med bassen og den skulle næsten fjernes for ikke at overdøve alt andet. Efffekterne tager godt og er vellydende. De er delt op i fire kategorier: reverb, chorus, delay/echo, vibratone(tremolo)


Fishmandens EQ tager godt ved og man kan virkelig ændre på lyden med de tre bånd. Den er måske ikke så sofistikeret som nogle af de andres, men igen den gør et udmærket job. Effekterne er lidt sjovt delt op. Der er to effekt kategorier A og B A har reverb og delay B har chorus flanger og slap echo. Et lidt pudsigt valg, man kan godt bruge begge effekt grupper på begge kanaler. Jeg synes ikke det er den mest logiske og brugervenlige måde man har lavet effektdelen på, men effekterne virker egentlig ok.


Schertler har på kanal 1 og 3 en EQ med sweep på mellemtonen. Man kan vælge frekvensen mellem 300Hz og op til 3.3kHz. Dette giver rigtig gode muligheder for at skræddersy tonen på sin guitar og giver sammen med low og high kontrollerne en meget sammenhængende lyd. Det virker underligt at der kun er Notch filter på kanal to. På effektsiden har Schertler valgt kun at have en rumklang. Den er til gengæld udmærket, men hvis man skal til at have et eksternt effektunit med så lidt af ideen med en combo fløjten.


 


Acus 8 Har alm trebånd EQ på på de tre første kanaler og stereo kanalen har to vejs EQ. Da grundlyden fra Acus er rigtig god bruger man faktisk meget lidt EQ, så det var nærmest kun til finjustering. Der er 8 indbyggede effekter og de vises med grønne LED lamper, MEN!!! Man kan ikke se hvad det er for nogle effekter der referer til de forskellige lamper. Det synes jeg er en hel BASAL fejl. Effekterne er som sådan gode, men det er dumt ikke at vide hvilken effekt der er slået til. Og der er ingen hjælp at hente, ikke engang i manualen kan man finde svaret på hvad der gemmer sig bag de 8 grønne lamper. Men der er reverb, delay, chorus, og forskellige kombinationer.


Men dette er så også den eneste fejl der er ved Acus for den lyder bare rigtig godt både med EQ og effekter.

Med Mikrofon og guitar

Fishman kommer til sin ret når der både er tilsluttet mikrofon og guitar. Dens trevejs højtaler system leverer varen og den kommer ikke til at lyde klemt. Det er en workingmans amp. Og man vil sagtens kunne tage på tour med den og spille både på gaden og på pubs og cafeer, og slippe afsted med det rent lydmæssigt.


Fenders mørke grundlyd gør den mest velegnet til mandlige vokaler. De to piger jeg fik til at hjæple med at teste lød meget dystre og der var ikke hjælp nok i EQ til at få en ordentlig lyd, der gengav deres stemmer autentisk.


Schertler lød rigtig fint både med mandlige og kvindelige vokaler. Igen kommer man lidt til kort da man kun har rumklangen at gøre godt med. Til gengæld var den parametriske EQ meget brugbar i forhold til vokalerne og det var nemt at finde en god grundlyd på vokalerne.


Acus er først og fremmest en guitarforstærker men faktisk lyder vokalerne også udmærket gennem den. Jeg gider ikke brokke mig mere over effekterne, men bare konstatere at problemet ikke bliver mindre af at man har flere inputs i spil ad gangen.

Konklusion

Findes den perfekte akustiske forstærker? Nej ikke i det her felt. Men de har hver især noget godt at byde på.


Acus vinder helt klart når det gælder guitarlyden. Der er ingen af de andre der når den til sokkeholderne når det gælder ren guitarlyd.


Fishman har det bedste højtaler setup. Og har separate DI outputs med effekt send og return hvilket er meget brugbart.


Schertler har den bedste EQ og en god allroundlyd.


Fender har uden konkurrence det bedste design. Her skuffer Acus med et design der ligner noget fra skolesløjd. Taget i betragtning at det er en italiensk forstærker forstår jeg ikke at man ikke har gjort mere ud af designet. Fishmans design er lidt retrokikset med lidt læder og lidt metal og så plast. Schertler kommer nok designmæssigt ind på en andenplads.


Fender vinder også klart når det gælder layout på preampen. Det er pænt, overskueligt og meget logisk og intuitivt. Der kommer både Schertler og Acus til kort. Her skal man faktisk lige bruge noget tid på at finde ud af hvad de forskellige knapper er til og hvordan de fungerer sammen. Her kommer Fishman ind på en klar andenplads, med en meget logisk opbygning af layoutet.


 


Så hvordan ville den perfekte akustiske forstærker så se ud?


Den ville have Fenders design, Fishmans ouput del og højttalere, Schertlers EQ og Acus lyd. Den ville jeg gerne købe.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk