Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Kortslutning i pedalsammenhæng - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 25-08-2016
    kl. 08:04

Anders Klitgaard

Kortslutning i pedalsammenhæng

Hej forum

Jeg har en Cioks Big John med indbygget beskyttelse med kortslutning. Når jeg tilslutter eller frakobler en pedal med en et mini-jack stik (3.5 mm tip positive), kan jeg nogle gange se lampen blinke, hvilket indikerer at adapteren afværger en kortslutning med sin indbyggede beskyttelse. For mange år siden, da jeg brugte en Boss ACA adapter, som med daisy chain metoden havde udvidet antallet af stik fra et til to – i tillæg til en standard barrel plug nu også et mini-jack stik – slog det ofte gnister når jeg satte mini-jack stikket ind i min wah. Jeg tænker mig, at gnisterne vidner om en kortslutning.

Mit spørgsmål handler om den potentielle fare ved kortslutninger i pedalsammenhæng. Kan en pedal kortsluttes eller er det altid kun adapteren som er i fare for at lide overlast? Jeg har tidligere brændt en no-name adapter af (uden helt at vide hvornår og hvorfor), men med Boss ACA’en og Cioks’en har der aldrig været problemer. Hvis en pedal også kan være i fare, er det så kun den pedal som man aktuelt er ved at tilslutte eller frakoble (som ovenfor beskrevet), eller er der en potentiel fare for alle pedaler som aktuelt er tilkoblet adapteren og eventuelt andre pedaler gennem ¼" jack stik og patch cables? Hvad med det specialtilfælde som udgøres af en true-bypass pedal som aktuelt er i bypass-mode – kan også den rammes gennem tilkoblingen til adapteren af en anden pedal?

Med venlig hilsen
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2016
    kl. 15:10

Søren Alwan

Hmm...

vi er godt nok kommet til afdelingen for små bekymringer her... :-)

Det er korrekt, at der opstår en kortslutning, når man sætter et jackstik i en jackbøsning. Men som du ganske rigtigt selv skriver, er din strømforsyning i lighed med de fleste andre af slagsen sikret mod kortslutning, hvilket meget pædagogisk får den til at blinke med en lampe, der indikerer, at dette beskyttelseskredsløb aktiveres. Så tyder det da på, at det virker..! Det er så nok også cirka så farligt, som det bliver i denne sammenhæng. Pedalen er ligeglad. Den får bare ingen strøm tilført, hvis strømforsyningen er kortsluttet. Og måden, som den bypass-funktion er lavet på, har absolut intet at sige i denne sammenhæng.

Så hvis man mister megen nattesøvn på den konto, at strømforsyningens kortslutningskredsløb aktiveres, når man sætter stikket i, er det bedste råd, jeg kan give, nok at slukke for strømforsyningen, mens man sætter stikket i. Så er man da i hvert fald HELT ude over problemet.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2016
    kl. 15:25

Anders Klitgaard

Tak for dit svar

Hej Søren

Tak for dit svar. Jeg kan nok regne ud, at når der er indbygget beskyttelse imod kortslutning (som jeg har grund til at tro virker), så er det helt ufarligt. Min bekymring går derfor mere på den situation i hvilken strømforsyningen ikke har indbygget beskyttelse imod kortslutning: Hvor galt kan det mon så gå for de kære pedaler? Som anført har jeg ikke selv oplevet nogen problemer med pedaler - selvom gnisterne sprang (og en adapter stod af) - men det var måske nok mere held end forstand.

De bedste hilsner

Anders

Svar på dette indlæg
  • 25-08-2016
    kl. 19:20

Søren Alwan

Selv tak.

Som tidligere sagt, er pedalerne ligeglade. Det er udelukkende strømforsyningen, det går ud over. Men nu er snart sagt alle regulerede strømforsyninger nærmest også automatisk sikret imod kortslutning. Så det var ikke noget, jeg ville miste meget nattesøvn over. Sådan noget som f.eks. de nævne Boss-adaptere o.l. er dog næppe sikret imod kortslutning og er derfor næppe vilde med langvarige kortslutninger. Jeg har dog trods alt aldrig hørt om, at sådan én er brændt sammen, blot fordi man har sat et stik i. Men igen: Er man meget nervøst anlagt, så sluk da for strømforsyningen, mens stikket sættes i.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk