Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-09-2016
    kl. 21:38

Kim Sørensen

Køb af rør

Jeg har en Fender 65 Super Reverb fra 2003 og har læst et sted, at man med fordel kan udskifte to rør med nogle andre og bedre.
    Jeg kunne godt tænke mig at prøve den mulighed, men jeg kan ikke rigtigt finde et sted hvor man kan købe de rør.
    Det drejer sig om følgende rør:
    General Electric 12AY7 5751
    Phillips/Mullard ECC 81 ECC 83
    Jeg kan finde nogle der næsten hedder det nævnte, men så er der tilføjet nogle ekstra numre eller farver.
    Jeg er klar på mail, hvis nogen har de nævnte rør til salg, eller kender stedet hvor de kan fås.
    Knkbc666@gmail.com
    På forhånd tak.

Svar på dette indlæg
  • 01-09-2016
    kl. 23:38

Søren Alwan

Nu...

Nævner du jo ikke mindre end fire forskellige rørtyper - henholdvis 12AY7, ECC81, ECC83 og 5751. Så vi skal nok lige starte med at få vished omkring, hvad det præcist er, du leder efter!

Jeg ville personligt nok finde dem på Ebay. Men man skal dælme se sig godt for og vide en del om at decifrere testresultater, hvis man ikke skal løbe en uforholdsmæssig høj risiko for at blive taget et vist sted. Alternativet er at betale (!!!) sig fra at købe dem i diverse "forretninger", der tager sig endog meget godt betalt for rør som dem, du nævner. Om man så mener, at sådan en reissue-Fender i det hele taget er i stand til at udnytte disse fine rørs kvaliteter er en helt anden sag. Det hjælper jo f.eks. ikke at købe sig fattig i fine rør, hvis det grundlæggende problem er, at eksempelvis udgangstransformatoren, højttalerne eller andre essentielle dele i forstærkeren sætter et vist maksimum for begejstringen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-09-2016
    kl. 23:39

Søren Alwan

Nu...

Nævner du jo ikke mindre end fire forskellige rørtyper - henholdvis 12AY7, ECC81, ECC83 og 5751. Så vi skal nok lige starte med at få vished omkring, hvad det præcist er, du leder efter!

Jeg ville personligt nok finde dem på Ebay. Men man skal dælme se sig godt for og vide en del om at decifrere testresultater, hvis man ikke skal løbe en uforholdsmæssig høj risiko for at blive taget et vist sted. Alternativet er at betale (!!!) sig fra at købe dem i diverse "forretninger", der tager sig endog meget godt betalt for rør som dem, du nævner. Om man så mener, at sådan en reissue-Fender i det hele taget er i stand til at udnytte disse fine rørs kvaliteter er en helt anden sag. Det hjælper jo f.eks. ikke at købe sig fattig i fine rør, hvis det grundlæggende problem er, at eksempelvis udgangstransformatoren, højttalerne eller andre essentielle dele i forstærkeren sætter et vist maksimum for begejstringen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2016
    kl. 00:03

Kim Sørensen

Tak for svar Søren

Jeg har, som det sikkert fremgår, ikke meget viden om emnet, så derfor Googlede jeg noget om rør til en forstærker som min.
    Og faldt over en tråd hos 4Sound om emnet.
    Her er hvad der står:

JJ laver nogle udmærkede ECC83 og ECC81 rør, der er til at betale, men hvis du vil opnå en mere fyldig lyd end du normalt hører fra en Super Reverb, vil jeg anbefale et rør der hedder General Electric 12AY7 eller 5751, som det første rør i kæden og et Philips/Mullard ECC81 eller ECC83 som fasesplitterrør. De skal sidde i henholdsvis position 2 og 6 fra højre, når du ser forstærkeren bagfra. Disse 2 rør er noget dyrere end JJ rørene, men de lyder fantastisk og holder ofte 4 - 5 gange så længe som standardrør.
    Det er skrevet af Lars Reinau, står der.
    Og da jeg godt kunne tænke mig at prøve det beskrevne, så tænkte jeg på at købe de nævnte rør.
    Men det er måske ikke lige så nemt.

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2016
    kl. 02:32

Søren Alwan

Uuh...

Det kunne blive en lang snak det her... :-)

Lad mig starte med at understrege, at jeg på ingen måder betvivler den gode hr. Reinaus fine ører. Men jeg synes nu, at han lige her roder lidt rundt i tingene: Jeg kan på ingen måde anbefale, at man giver sig til at bytte rundt på ECC81 og ECC83. Så når fasesplitterrøret i en Fender er et ECC81, så vil jeg på det kraftigste anbefale, at man beholder et ECC81 i denne position. Samtidig er netop fasesplitterrøret ifølge min ydmyge mening dét rør i forstærkeren, som i sig selv sætter det mindste "klanglige fingeraftryk". Det er så til gengæld nok det rør, hvor det er vigtigst, at røret måler relativt korrekt, idet det på mange måder sætter arbejdsbetingelserne for udgangsrørene. Og helt generelt er netop fasesplitteren ifølge min gamle kæphest af en opfattelse ét af de mest oversete punkter i guitarforstærkere.

Men jeg tror, at du vil få klart den største klanglige gevinst ud af at opgradere de to første forforstærkerrør i signalvejen. Hvis du som de fleste udelukkende benytter Vibrato-kanalen på din Fender, vil det så sige henholdsvis rør nummer to og fire i rækken, når du tæller fra den modsatte ende af de store udgangsrør.

Nu kan det jo meget nemt blive småreligiøst, da det til syvende og sidst ikke kan blive andet end et spørgsmål om smag og behag. Men er man ude efter "fylde og varme", er mine klare favoritter Philips/Mullard ECC83, som netop er et lidt mørkt (varmt) klingende rør med høj forstærkning og en kompleks, nærmest magisk "3 dimensionel" mellemtone. Disse rør findes med mange navne stemplet på sig. Men her er f.eks. et tilbud på disse rør, som jeg personligt godt turde binde an med:

http://m.ebay.de/itm/2x-ECC83-Valvo-Roehren-12AX7-tubes-same-code-/311686672767?nav=SEARCH

Billigere bliver det i hvert fald nok næppe!

De andre rørtyper, der nævnes - 12AY7 og 5751 - har det til fælles, at de nok kan erstatte ECC83 i de fleste tilfælde. Men de giver begge lavere forstærkning end et ECC83. Jeg ved, at nogle sværger til dem. Men i mine ører fører denne lavere forstærkning ikke ligefrem til mere "fylde". Tvært imod. Jeg kan til nød forstå det, hvis man er ude efter en forstærker, som skal spille så rent som overhovedet muligt. Men "mere fyldigt"..? Det er ikke lige det første begreb, jeg personligt ville bruge om sagen. Andre er garanteret helt uenige med mig omkring dette...

Hvis du er blot det mindste i tvivl omkring udskiftningen af disse rør, så overlad tingene til én, der ved, hvad vedkommende har med at gøre. Og hold nu lige styr på, hvor de forskellige rør skal sidde i din forstærker: I en Fender's forforstærker sidder der som tidligere nævnt flere forskellige typer rør - både ECC83 (12AX7 på amerikansk) og ECC81 (12AT7). Og dem skal man altså lige holde adskilt.

Her er i øvrigt et gratis trick - igen hvis du kun bruger Vibrato-kanalen: Prøv helt at fjerne det første rør i rækken - altså dét rør, som sidder længst væk fra udgangsrørene. Normal-kanalen siger så ikke noget. Men til gengæld kommer der mere knald på Vibrato-kanalen. Og det kan mange godt lide. Det er gratis og ganske risikofrit at prøve...

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2016
    kl. 05:15

Kim Sørensen

Ok..

Jeg kigger lidt på det du foreslår...og lader en der ved noget mere end jeg gør, rode med det....
    For en god ordens skyld, vil jeg lige smide linket til den tråd, som jeg kopierede fra, så man kan læse hele snakken.

http://www.4sound.dk/forum/guitar/roerskift-i-fender-65-super-reverb

Det kunne jo nemt være at jeg ikke har fået det hele med...
    Men du skal have mange tak for hjælpen.
    Mvh.
    Kim

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2016
    kl. 11:23

Søren Alwan

Selv tak.

Nu er det såmænd ikke raketvidenskab at skifte et par forforstærkerrør. Så hvis du bare lige holder lidt styr på, hvilke rør, der er hvad, kan du såmænd sagtens selv skifte dem. Nu ved jeg ikke, hvor i landet du holder til. Men hvis du ikke er alt for langt fra det østjyske, skal jeg også gerne hjælpe dig med det. Og det skal såmænd ikke koste dig noget. Jeg har også de fleste, hvis ikke alle, de nævnte rørtyper liggende, så du kan høre dem i din forstærker.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk