Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-09-2016
    kl. 09:49

Anders Kristiansen

Orange th 30 hylelyd

Min orange fik en lille hylelyd i lørdags - den går væk et øjeblik, hvis man sætter den på bypass og så tænder igen.

er det udgangsrørene der er ved at være slidte?

jeg kører kun 7 w ud dvs. kun to af rørene er tændte, kan jeg så ikke bare bytte rørenes rækkefølge, da forstærkeren har fixed bias.

vh Anders Kristiansen

Svar på dette indlæg
  • 10-09-2016
    kl. 22:58

Søren Alwan

Kunne godt...

- blandt 117 andre muligheder - skyldes en mekanisk støj i et rør. Går det væk, hvis du f.eks. lige banker på siden af forstærkeren, når fænomenet optræder? Det er umuligt pr. korrespondance at sige hvilket rør (hvis noget), der er synderen.

Og bare "for the record": Det er altid en god idé at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias), når man skifter udgangsrør, uanset hvilket princip, der anvendes til frembringelse af forspændingen. Og for at det ikke bliver alt for nemt, er "fixed bias" den type, der ofte umiddelbart kan (og skal) justeres. Navnet dækker over, at udgangsrørene har en fast (fixed) forspænding, der ikke varierer i takt med rørenes udstyring, lagt på deres styregitre. Denne faste forspænding kan så justeres - f.eks. i forbindelse med rørskift - i henhold til de konkrete rørs strømoptag.

Svar på dette indlæg
  • 11-09-2016
    kl. 13:30

Anders Kristiansen

Ja hylelyden forsvinder, når jeg slår på ampen, men kommer igen efter lidt tid.
    Nye rør er nok tiltrængt - vil det være Tad rør du vil anbefale?

Svar på dette indlæg
  • 11-09-2016
    kl. 13:37

Søren Alwan

Næh.

Jeg ser ingen grund til at betale for, at TAD eller andre tredobler prisen for et givent rør for at sætte deres stempel på. Men hvad jeg så ville anbefale, afhænger jo helt af, hvilke rørtyper og i hvilken prisklasse, vi taler om.

Svar på dette indlæg
  • 12-09-2016
    kl. 07:57

Anders Kristiansen

Hej Søren

Det drejer sig om 4 stk el84 rør.
    og
    Nu ved jeg, at du forholder dig kritisk til alle de reklamer fra firmaer, der vil have os til at købe det ene og det andet, og som lover guld og grønne skove, så jeg vil gerne høre din mening om følgende udsagn:
    Det påstås, at man vil få en stor forbedring af lyden (mere end at skifte indgangsrør til NOS rør), hvis man skifter strømforsyningerne i en Orange th30 med Mercury Magnets versioner af samme type - har de fat i noget rigtigt?

vh Anders Kristiansen

Svar på dette indlæg
  • 12-09-2016
    kl. 07:59

Anders Kristiansen

Det hedder vel trafoer

og prisen på nogle gode udgangsrør er ikke vigtig for mig, hvis pris og kvalitet følges ad.

Svar på dette indlæg
  • 12-09-2016
    kl. 22:32

Søren Alwan

Well...

min pointe var sådan set mest, at jeg hellere vil betale for fire af disse:

http://www.tube-town.net/ttstore/Tubes/JJ-Electronic/JJ-EL84-6BQ5-Red-Label-TT-XMatching::113.html

End fire af disse:

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Premium_Tubes_TAD_Power_Tubes_SELECTED/EL84_Cz_TAD_PREMIUM_Matched_2831

Når dét, man får, er nøjagtigt det samme. Faktisk måler dem fra Tube Town som oftest bedre, når man får dem...

Om du så vil begive dig ud på NOS-markedet, bestemmer du naturligvis selv. Ingen tvivl om, at f.eks. et sæt Mullard EL84´ere er en skøn ting. Men gratis er de bestemt heller ikke. Og idet du selv strejfer emnet, må jeg tilstå, at jeg på ingen måde kender nok til Orange-forstærkere til at kunne udtale mig om kvaliteten af deres udgangstransformatorer og om, hvorvidt de er i stand til at udnytte NOS-EL84´eres kvaliteter. Jeg er ikke sikker på, at jeg selv ville ofre dem på en forstærker som denne. Så ville jeg nok nærmere investere i et godt indgangsrør, som jeg er ret sikker på, ville give langt mere "bang for the buck".

Nu er det nok udgangstransformatoren, du mener, og ikke strømforsynings-transformatoren. Sidstnævnte ser jeg i hvert fald ingen grund til at rode med. Og som nævnt ovenfor, tør jeg ikke udtale mig om Orange´s udgangstransformatorer. Men SKULLE jeg skifte, ville jeg næppe vælge Mercury. Skal man sige noget pænt om Mercury, må det være, at de laver transformatorer til snart sagt enhver tænkelig forstærker - også hvis du f.eks. står med en gammel Gibson- eller Silvertone-forstærker med en afbrændt transformator. Men nu er en udgangstransformator til 4xEL84 altså ikke ligefrem SÅ eksotisk en ting.

På den anden side af vægtskålen tæller så, at Mercury også har "luret fidusen" i en del af kapitalismens grundlæggende logik. Nu kan man så efter temperament kalde det enten "den kloge narrer den mindre kloge", eller pakke det lidt pænt ind og sige, at "hvis vi prissætter vores transformatorer tre-fire gange så højt som sammenlignelige fra vores konkurrenter, så tror fjolserne garanteret også, at de er tre-fire gange så gode". Det triste er, at det lader til at virke i praksis... I samme side af vægten tæller ifølge min helt og aldeles subjektive vurdering på baggrund af at have installeret måske en håndfuld i forskellige forstærkere, at Mercury´s transformatorer er bedre til "fin og pæn hifi-lyd" og knapt så gode til "den sumpede vintage-afdeling". Jeg ville personligt vælge at spare måske 2/3 af mine penge og købe noget andet...

Men nu er vi da vist også ude over et simpelt rørskift, er vi ikke?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-09-2016
    kl. 10:56

Anders Kristiansen

Jo vi er

Og jeg vidste, jeg kunne regne med dig, for det anede mig nok, at der var tale om den der tro, der kan flytte bjerge. Jeg har bare ikke forstand på den slags, men det ved jeg du har.
    Så mange tak for din hjælp. jeg køber nogle rør ved Tube-town og fire NOS rør ved Reinau, så spiller jeg på den, som den er.

vh Anders Kristiansen

Svar på dette indlæg
  • 13-09-2016
    kl. 16:33

Anders Kristiansen

Hej Søren igen

Et spørgsmål mere, så skal jeg nok holde inde. Watford valves har noget de kalder cryo behandling af rør, som de påstår får nye rør til at lyde som NOS rør - er det også reklamefis?

Svar på dette indlæg
  • 13-09-2016
    kl. 23:54

Søren Alwan

Hmm...

Ja, man skal høre meget, før ørerne falder af...

Desværre kan mine hårdtprøvede gamle lyttelapper ikke høre den store forskel på rør med Cryo-lirum-larum og de samme rør uden. Så mit synspunkt er nok dét, at det næppe skader, men at det altså heller ikke var hér, at man fandt en nem metode til at omdanne vand til vin. Så havde man nok også hørt lidt mere til det, tror jeg...

I øvrigt var mit oprindelige forslag at skifte det første indgangsrør, der altid er dét rør, som sætter det største "fingeraftryk" på lyden, til et godt rør. Dermed ikke sagt, at man ikke også kan vinde noget ved at skifte flere. Jeg tør dog ikke gå i detaljer omkring, hvilke jeg ville "ofre penge på", da jeg stadig ikke kender din forstærker. Men f.eks. får man næppe den store klanglige gevinst ved at skifte fasesplitterrøret til et NOS-rør. Ifølge min ydmyge opfattelse er det vigtigere, at dette - i øvrigt alt for oversete trin i forstærkere - er udstyret med et rør, som måler efter hensigten, end med et rør, der "lyder godt"...

Men igen: Det er dine penge. Så jeg skal selvfølgelig på ingen måde afgøre, hvad du skal gøre med dem.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-09-2016
    kl. 07:50

Anders Kristiansen

Tak for responsen

super med en upartisk fagmand, man kan få råd af.

Svar på dette indlæg
  • 14-09-2016
    kl. 12:39

Søren Alwan

Selv tak.

Er dog på ingen måde fagmand... :-)

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk