Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 14-10-2016
    kl. 15:57

Finn Hansen

Hjælp til hjemmestudie

Hej allesammen!

Jeg er pt. igang med at bygge mit eget musikstudie derhjemme, men jeg er i tvivl om hvor jeg finde det billigste materiale til at tildække mine vægge med - således at jeg får den bedste rumklang.

Håber I kan hjælpe :) :)

Jeg driver til daglig https://muuv.dk/ hvis nogle af jeg har brug for noget undervisning i alverdens instrumenter. :-)

På forhånd tak!

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2016
    kl. 17:17

Morten Jacobsen

Hjælp til hjemmestudie

Der er 2 ting i din tråd, som ikke rigtigt kan besvares men jeg vil gerne komme med et par råd som jeg har brugt.

Da jeg for 9 år siden byggede mit første hjemmestudie købte jeg 50 stk 1x1 meter æggebakkeskum og plastrede hele rummet til i det. Både selve studiet som du befinder dig i når du indspiller og mixerrummet. Der var totalt lyddødt og det var nærmest skrææmende at befinde sig i rummene for man følte at det trykkede i ørene. Dine ører er ikke vandt til at befinde sig i lyddøde omgivelser.

2 år senere flåede jeg det hele ned igen og gik så på jagt efter at gøre rummene hyggelige og behagelige at befinde sig i.

Jeg valgte at investere i 10 stk af de her skærmvægge man bruger i kontormiljøer. Du kender dem sikkert. De er 180 cm høje og 120 cm bredde. Hjul under i den ene ende så de står forsvarligt men stadig kan flyttes af 1 mand.
    Så købte jeg 8 stk pyramid absorbers og hængte 4 op over mixerpulten og 4 op over studiomikrofonen.
    Jeg valgte også at fjerne væggen mellem de 2 rum og sætte en bogreol op bag ved mixerpulten. Fylde reolen med bøger for de dæmper fremragende og gør studiet meget hyggeligt at befinde sig i.

Jeg ved ikke hvad slags musik du vil lave. Jeg laver selv kopier af alt dansk musik (Gnags, Kim Larsen, TV2 osv.) IKKE DANSKTOP. Jeg bruger reflexionsfilter på alle mic g så bruger jeg meget tid på at flytte rundt med skærmvæggene. Trommerne er f.eks skærmet med 4 stk skærmvægge sat 45 grader i forholdt til stortrommen, altså 2 på hver side og så en enkelt klar akrylplade foran stortrommen så jeg kan se trommeslageren. Ved siden af kan bassisten sidde og under pyramidabsorberne sidder guitaristen bag 2 skærmvægge. Så får jeg et fremragende resultat og musikerne kan godt lide at indspille på den måde frem for lag på lag metoden.

Det er mit svar til dig. Håber du kan bruge noget af det. Det virker for mig og har gjort det de sidste 7 år.

Mvh Morten

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk