Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-11-2016
    kl. 23:54

    Martin Sarquah-Djurhuus

    Nye kondensatorer til rørforstærker

    Jeg skal have udskiftet nogle 40 år gamle kondensatorer i en Carlsbro 50 Top rørforstærker og har brug for lidt hjælp til at finde en forhandler, hvor jeg kan købe tilsvarende kondensatorer i god kvalitet, der ikke ændre forstærkerens tiltænkte lydbillede. De originale er ERIE kondensatorer.

    Jeg har brug for:
    4 stk. 68uF 315V DC
    1 stk. 20+20uF 450V DC
    1 stk. 47 uF 160V DC
    og i samme hug...
    1 stk. 68 uF 35V

    Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

    Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 09:28

    Søren Alwan

    Hmm...

    Nu skal du jo ikke bare bruge kondensatorer til en gammel Carlsbro, men også kondensatorer, der passer i størrelse og ikke mindst i en hæderlig kvalitet. Især det sidste er ikke nødvendigvis så let at finde i dag, hvor erfaringen desværre viser, at mange af "de fine med guldbogstaverne" opgiver ævret efter blot nogle få år.

    Men her er, hvad jeg ville gøre (og har gjort) i et tilfælde som dit:

    Jeg ville ikke betænke mig på at "oppe" værdien på de fire 68 uF i spædningsforsyningen til 100 uF. Dette gør ifølge mine ydmyge ører i hvert fald ikke noget dårligt for lyden, hvis noget overhovedet. Jeg ville vælge fire af disse:

    http://www.banzaimusic.com/F-100uF-350V.html

    Vil du trods alt tættere på den originale værdi, kunne disse komme på tale:

    http://www.banzaimusic.com/F-80uF-450V.html

    I lighed med det ovenstående ville jeg heller ikke betænke mig på at sætte en 2x33 uF i i stedet for den med 2x20 uF. Jeg ville vælge denne:

    http://www.banzaimusic.com/F-T-Cap-33-x-33uF-450V.html

    Jeg ville "reforme" dem, før jeg satte dem i, så jeg var sikker på, at de ydede deres optimale. OG endelig ville jeg benytte chancen for at sætte en parallel spændingsdeler over de fire serieforbundne 68 (eller 80 eller 100) uF-kondensatorer, så jeg var sikker på, at spændingen fordeler sig jævnt over dem. I sådan en Carlsbro er den visuelt pæneste løsning ifølge min opfattelse at "indkapsle" modstandene i krympeflex, bukke deres ben, så de svæver en halv til en hel centimeter og så lodde dem på undersiden af printpladen. Til formålet ville f.eks. fire af disse være velegnede:

    http://www.banzaimusic.com/220k-2W.html

    47 uF/160V til bias-kredsløbet: Her ville jeg nok vælge sådan én her:

    http://www.banzaimusic.com/F-T-100uF-100V.html

    værdien er ikke kritisk. Og jeg mener bestemt ikke, at der ligger bare i nærheden af 100 volt over denne kondensator. Igen: Hvis en værdi tættere på det originale får dig til at sove mere roligt, er her et andet bud:

    http://www.banzaimusic.com/Sprague-Atom-50uF-150V.html

    Til gengæld ville jeg så ikke fifle ret meget med værdien af 68 uF-katodekondensatoren i forforstærkeren. På diagrammet over Carlsbros forstærkere er ganske vist angivet 50 uF. Og man kunne givetvis sagtens sætte sådan én i uden de store lydmæssige forandringer, selv om man i praksis ofte (-altid?) ser 68 uF-kondensatorer brugt her i Carlsbro. Skulle man vælge denne løsning, er her et bud:

    http://www.banzaimusic.com/Sprague-Atom-50uF-25V.html

    Men jeg tror nu nok, at jeg personligt ville vælge f.eks. sådan én her, da der teoretisk godt kan være "lidt at komme efter" i forskellen mellem de to værdier:

    http://www.vejle-rc.dk/produkter/262-elektrolytter-vandrette/3098-elektrolyt-68uf16v-vandret/

    Til gengæld behøver du ikke hænge dig det mindste i, at der kun er tale om en 16 Volts-type. Der skulle ikke gerne ligge mere end 1-2 volt over den.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 09:32

    Søren Alwan

    Husk...

    i øvrigt at holde styr på + og -. I bias-kredsløbet er det f.eks. plus-polen, der skal ligge til stel. Laver man fejl her, kan det godt give et pænt bang og hulens svineri...

    Og det siger sig selv, at man selvfølgelig kun begynder at rode med disse sager, hvis man har tjek på at drible rundt med dræbende spændinger mellem hænderne! Husk, at der sagtens kan stå dræbende restspænding tilbage i kondensatorerne, også EFTER at der er slukket for forstærkeren!

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 09:37

    Søren Alwan

    Om man...

    så i samme ombæring vil benytte en - i mine øjne - oplagt lejlighed til at gøre noget ved Carlsbros valg med at have en "Pressence-kontrol permanent på 10", er jo op til én selv... :-)

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 26-11-2016
    kl. 13:09

    Martin Sarquah-Djurhuus

    Hej Søren

    Tak for dine svar (som altid) :-)

    Der skal nok ikke herske tvivl om at du ved langt meget mere om rørforstærkere en jeg gør - alligevel finder jeg teknikken særdeles interessant og håber at jeg en dag opnår en større forståelse af de forskellige parametre.

    Jeg ved at jeg "helst" skal holde mig til forstærkerens oprindelige specifikationer og har ikke den fjerneste ide om dine lidt højere værdier op 68uF > 100uF eller 20+20uF > 33+33uF overhovedet influerer på lyden - mit mål er at få denne skønne ældre sag til at spille igen og helst som tiltænkt.

    Rent teknisk har jeg nogle spørgsmål til hvad du mener med:
    1). "Jeg ville "reforme" dem, før jeg satte dem i"?
    2). hvor jeg præcist skal monter "en parallel spændingsdeler over de fire serieforbundne..."

    ...og sluttelig - hvad tænker du når du ser disse billeder?

    [url=https://postimg.org/image/g59kinf7d/][img]https://s20.postimg.org/g59kinf7d/20161126_104446.jpg[/img][/url]

    [url=https://postimg.org/image/t6v98i3ll/][img]https://s20.postimg.org/t6v98i3ll/20161126_112630.jpg[/img][/url]

    [url=https://postimg.org/image/3pcuowlvd/][img]https://s20.postimg.org/3pcuowlvd/20161126_112647.jpg[/img][/url]

    ...skal jeg forvente at OT er brændt af og i givet fald hvordan tester jeg bedst dette før jeg får sat alle kondensatorerne tilbage på printet?

    Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

    Svar på dette indlæg
  • 26-11-2016
    kl. 13:13

    Martin Sarquah-Djurhuus

    OK - det blev vist ikke lige den fedeste præsentation af billederne - prøver lige med nogle almindelige links :-)

    https://s20.postimg.org/43e6oi5z1/20161126_104446.jpg
    https://s20.postimg.org/8zhtg764d/20161126_112630.jpg
    https://s20.postimg.org/i8jzqbf0d/20161126_112647.jpg

    Svar på dette indlæg
  • 26-11-2016
    kl. 15:53

    Søren Alwan

    Narh...

    jeg ved ikke lige, hvorfor netop udgangstransformatoren skulle være futtet af? Men tjek da i det mindste lige modstanden mellem de to udgangsrørs anoder. her skal du nok kunne måle ca. 50-100 Ohm. Og selvfølgelig cirka halvdelen fra primærviklingens midterudtag og så til hver anode.

    Nu kan jeg ikke hvad ud fra billederne. Men det ser da umiddelbart ud som om, at "et eller andet" enten er eller tidligere har været brændt af. Det skal du nok lige have styr på først, før du overhovedet begynder at bekymre dig om forstærkerens elektrolytkondensatorer.

    Har den spillet og er pludselig holdt op, eller hvor er vi henne?

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 26-11-2016
    kl. 15:58

    Søren Alwan

    Noget...

    af det ligner umiddelbart effekter af, at et udgangsrør på et tidspunkt har været temmeligt varmt (= brændt af). Men hvis det ellers er udbedret, betyder det såmænd ikke noget. Men jeg kan f.eks. ikke lige ud fra billederne greje, hvad der f.eks. sker med den sortsværtede printplade, eller hvilke komponenter, der er involveret i sagen...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 29-11-2016
    kl. 16:53

    Martin Sarquah-Djurhuus

    Jeg ved ikke om du kender "stedet", men jeg fandt et andet sted at handle de F&T kondensatorer som du anbefalet mig.
    Normalt kan jeg særdeles godt lide at handle i Tyskland, men prisen hos dette engelske firma var små 20% billigere på de få kondensatorer som jeg bestilte.
    Derfor tænke jeg at det måske også havde din interesse og vil da lige at dele oplysningerne om dette engelske som hedder Hifi Collective med dig (og andre for den sags skyld) - du kan finde dem på dette link:

    http://www.hificollective.co.uk/

    Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

    Svar på dette indlæg
  • 29-11-2016
    kl. 18:44

    Søren Alwan

    Jo tak...

    Jeg kender godt Hificollective og har også somme tider handlet der. Grunden til, at jeg oftest handler hos f.eks. Banzai, som jeg tidligere henviste til, er nok, at jeg som oftest "køber stort ind" og derfor som regel skal have andre ting med, som englænderne ikke har (de har så til gengæld somme tider nogle kondensatorer, som tysken ikke har). Grundlæggende handler jeg sådan set bare, hvor jeg kan få de ting, jeg skal bruge. Men hvis du kan få de samme ting billigere i England, er det da bare fint.

    Tak for omtanken.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 11-01-2017
    kl. 17:46

    Martin Sarquah-Djurhuus

    Så er Carlsbro'en kommet op at køre :-)

    Med den forslået udskiftning af kondensatorerne af Søren Alwan - tak for rådet.
    Heldigvis var det kun kondensatorerne, der fejlede pga. alderen og ikke noget med hverken power eller output transformer.

    Udover at den lyder super godt og uden nogen form for nævneværdig brum - har jeg dog et lille problem stadigvæk - jeg ikke skrue helt ned for volumen - der er lidt "gennemgang" svarende til hvad man kunne sige er soveværelse niveau og det vil jeg jo mene at der ikke burde være :-O

    Er der nogen der har en god forklaring på dette og hvad jeg kan gøre?

    Svar på dette indlæg
  • 11-01-2017
    kl. 17:54

    Søren Alwan

    Selv tak.

    Den resterende "gennemgang", som du kalder det, kan selvfølgelig skyldes et volumepotmeter, der (p.g.a. alder) ikke længere kan "lukke helt i". Og så er det selvfølgelig et nyt potmeter, der skal til. Mere sandsynligt er dog nok, at det blot skyldes overhør mellem signalførende ledninger p.g.a. kapacitiv kobling mellem disse. du kan prøve, om du rent fysisk kan separere signalledninger i "afdelingen før volumekontrollen" fra dem efter. Men ellers: Lær at elske det. Det ser man i mange forstærkere.

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 25-01-2017
    kl. 14:23

    Martin Sarquah-Djurhuus

    Nye kondensatorer til rørforstærker

    Bliver lige lidt stiv i ansigtet her....

    Jeg er med på at jeg skal "indskyde" en modstand og går også lidt ud fra at den skal sidde/løbe parallelt med kondensatoren - herefter bliver jeg så lidt blank, men sig det ikke til nogen:-)

    Efter at havde kigget lidt på diagrammet og du siger at det er over de seriekoblet kondensatorer går jeg ud fra at du tænker på de seriekoblede 50uF, der sidder lidt til venstre fra ensretteren på diagrammet?
    Betyder det så at jeg skal indskyde denne spændingsdeler over hver af de seriekoblede 50uF'er dvs. to spændingsdelere i alt > 1 spændingsdeler for hver seriekoblede kondensatorer?
    Og i så fald - er det så meningen at jeg skal lodde modstanden (på bagsiden af printet) fra hvor den ene seriekoblede kondensator "starter" til den anden "slutter"?

    Jeg er godt klar over at det måske er et lidt idiotisk spørgsmål, men det må jeg jo leve med :-) og håber at jeg bliver mere oplyst med tiden.


    ...og så var der også lige din bemærkning om:

    Om man...
    så i samme ombæring vil benytte en - i mine øjne - oplagt lejlighed til at gøre noget ved Carlsbros valg med at have en "Pressence-kontrol permanent på 10", er jo op til én selv... :-)

    Jeg går ud fra at du tænker at indskyde et potmeter, spørgsmålet er bare hvor :-O

    Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

    Svar på dette indlæg
  • 26-01-2017
    kl. 02:21

    Søren Alwan

    Ja.

    Du skal bruge to spændingsdelere, altså fire modstande i alt - én modstand i parallel med hver af de fire 50 uF kondensatorer. Er du det mindste i tvivl om disse ting, så overlad sagen til én, der ikke er! Det er ikke lige her, du har lyst til at lave bare det mindste f... up! Det samme kan siges om den rent mekaniske udførelse af sagen. Igen: Du har ikke lyst til, at have komponenter med 400-500 Volt flagrende rundt i fri dressur i forstærkerens indre, fordi en lodning har sluppet grebet!

    M.h.t. at lave en pressence-kontrol, så er det da bestemt en mulighed at lave den variabel, hvis man ellers kan finde et sted at placere det involverede potmeter. I bund og grund handler det om at erstatte 4,7K-modstanden "i bunden" af fasesplitteren med et potmeter (5K lineært), hvor den 100 nF-kondensator, der originalt sidder parallelt over 4,7K-modstanden, så istedet forbindes til potmeterets rotor.

    Nu er Carlsbros udgangstrin i sin grundform jo på godt og ondt meget lidt andet end en bevidstløs kopi af det klassiske Marshall-udgangstrin med alt, hvad det indebærer af spas og gakkeløjer. Carlsbro har så blot udeladt en variabel Pressence-kontrol, men istedet valgt at fastindstille den på "10". Så hvis du f.eks. anskuer dig dette
    diagram:

    http://www.drtube.nl/schematics/marshall/1986u.gif

    kan du se, hvordan dét, jeg beskriver ovenfor, tager sig ud i tegnet form...

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 11-01-2017
    kl. 18:00

    Søren Alwan

    Monterede du i øvrigt...

    den anbefalede spændingsdeler over de seriekoblede kondensatorer?

    M.v.h.

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk