Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Marshall 4010 combo. - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 25-11-2016
    kl. 17:10

Søren Cederholm

Marshall 4010 combo.

Hej.
    Noget special man skal kikke efter ved en Marshall 4010 combo forstærker.
    Overvejer at prøve noget nyt, og kan godt falde for nettop denne model pga der ikke er så meget at indstille på.
    Nogle som har haft sådanne en og kan råde eller fra råde et mulig køb.
    God Weekend.
    Mvh Søren.

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 19:32

Søren Alwan

Man

skal jo gøre sig klart, at det er en 30-35 år gammel forstærker, man kigger på. Så man skal som minimum nok indregne et skift af rør og elektrolytkondensatorer med i en eventuel købspris. I samme ombæring kunne man jo så meget passende få ordnet de "børnesygdomme", som jeg ofte har skrevet om i Marshalls. Dette er dog heldigvis ikke så omfattende i deres 50 watts modeller fra denne periode, da de kører på forholdsvist lave driftsspændinger.

Endelig er det jo en god idé at se, om man i det hele taget synes, at den lyder godt. Personligt synes jeg, at disse mastervolume-modeller i original form er noget frygteligt tyndt diskant-skrigeri. Men der kan da godt gøres en hel del for at fede op på dette fænomen.

Skulle jeg købe sådan én, ville jeg forsøge at styre udenom dem fra sidste halvdel af 80´erne, da Marshall her indfører adskillige "omkostningsreducerende tiltag" i forbindelse med komponentvalg, opbygning osv. i deres forstærkere. Og det kan bestemt høres...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 22:04

Søren Cederholm

Tak

Hej Søren.
    Tak for dit svar, under alle omstændigheder så vil jeg prøve en først, før et evt køb.
    Jeg har dog læst en del af dine svar her på Soundcheck ang. Marshall og det virker til at du har en del indsigt på netop dette punkt. Ja, det er jo ørene som skal afgøre om det lyder rigtig. Men i din verden hvad vil du mene er en stabil allround Marshall forstærker, et par enkelt ting skal den opfylde.
    - Combo
    - Omkring 30-50w
    - 1x12
    - Simpel betjening (simpel er godt i min verden) det vil sige få knapper/potmeter eller
    hvad fag udtryk man bruger til volume,tone kontrol osv.
    Som sagt tak for dit svar.
    Mvh Søren.

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 22:12

Søren Cederholm

Øhh

Glemte at nævne prisleje.
    Den jeg har kik på pt, er i en handel med en Kramer-guitar, har ikke penge pt til køb af forstærker i ren valuta.
    Det er mere bare for at prøve kraften med et andet mærke og udvide min horisont.
    Det er sjovt en gang i mellem at få nyt legetøj, og har ikke haft en Marshall før.
    Ved ikke om det giver nogle mening.
    Mvh Søren.

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2016
    kl. 23:02

Søren Alwan

Mjoh...

det gør det da. Og selv tak i øvrigt... :-)

Nu er det jo pokkers svært for mig at sidde og kloge mig på, hvad der er den rigtige forstærker for dig eller andre. Men sådan lidt forsigtigt sagt, er en mastervolume-forstærker (som f.eks. 4010, som den jo hedder i combo-form med én 12" i) fra især første halvdel af 80´erne s.. nok ikke noget helt skævt bud på sagen. Så kan man jo være ligeglad med, at den gamle puritaner her grundlæggende er mere til "standard-Marshalls" uden mastervolume. Ikke så meget p.g.a. selve mastervolumen. Den gør i sig selv ikke den store skade. Men mere fordi jeg som stor, stor ynder af forvrængningen fra forstærkerens udgangstrin foretrækker en forforstærker med mindre gain (og deraf kompression), end man finder det i Marshall´s mastervolume-modeller.

Men det er jo alt sammen et spørgsmål om smag og behag samt ikke mindst lydideal. De klassiske Marshalls uden mastervolume læner sig måske umiddelbart mere i retning af blues og klassisk rock a la Hendrix og co, mens mastervolume-modellerne excellerer mere i de lidt hårdere gangarter. Men dette er meget generelle betragtninger! Og undtagelserne er nok flere end selve reglerne...

Som tidligere antydet kan meget gøres for at "fede lyden op" i forhold til originalt på disse mastervolume-Marshalls, der fra fabrikkens hånd er udstyret med rigelige mængder af de såkaldte "bright caps", som fremhæver diskanten. Du må ikke spørge mig om, hvorfor Marshall var (og faktisk stadig er) så fascinerede af "brightness". Men det kan da heldigvis ret let pilles af dem igen.

Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvilken højttaler der sidder i den helt konkrete forstærker. Men lige netop dét kunne jeg godt forestille mig, var et punkt, hvor jeg personligt kunne finde på at opgradere sådan en 1x12" Marshall-combo. Et af de bedre , omend heller ikke billigste, bud på den sag, jeg har hørt, er Weber´s keramiske 1265-enhed. Ifølge mine ydmyge ører er den det bedste forsøg, jeg har oplevet udi "få én 12 tommer i et åbent kabinet til at lyde så meget som muligt som en hel stack". Skal det være billigere, kan WGS´ ET65 noget af det samme til under halv pris.

Og jo, jeg skulle da mene, at jeg udtaler mig på et nogenlunde oplyst grundlag, når det drejer sig om klassiske Marshalls. Jeg har brugt alt, alt for meget tid gennem de sidste små 20 år med næsen nede i indmaden på disse sager :-) Du kan f.eks. se lidt af "rygdækningen" her:

https://www.youtube.com/watch?v=1_w4BvEf1y8

Jeg ved ikke, om det er nogen hjælp for dig. Men jeg ævler også lidt mere om sagerne i en artikel her, som jeg forfattede for et par år siden:

http://gear-freak.dk/forum/thread-2298.html

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-11-2016
    kl. 10:45

Søren Cederholm

Tak igen

Hej Søren.
    Det var godt nok meget læse stof du fandt. Supet, jeg er da så blevet kloger på det punkt.
    Tak for din tid/hjælp.
    God Weekend.
    Mvh Søren.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk