Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Første forstærker. Brugtmarked. - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 14-03-2017
    kl. 11:40

Tommy Denda

Første forstærker. Brugtmarked.

Hej med jer

Jeg har endelig efter et par måneder, fået købt mig den helt rigtige
    guitar indenfor mit budget. Det blev en Green Tele med en minihumbucker
    i necken. Den lyder fantastisk og jeg er meget tilfreds. Pickupperne er i
    mine ører perfekt afstemt hinanden.

Nåh men jeg skal jo ud og finde mig en god forstærker som kan stå i stuen, og som måske også
    kan tages med til en kammerat i ny og næ. Så altså max 10-12kg.
    Selvom jeg er totalt grøn udi guitarspil, så fejler mine ører ikke noget. Den eneste gode forstærker jeg har hørt indtil videre er en Fender 68 custom deluxe. Guitaren var dog ikke min egen men en Baja Tele Classic Player. Jeg prøvede den kun på clean.
    Laney Cub12 var for lukket i lyden. Fender Hot Rod havde en forfærdelig gain der skar i ørene, Blackstar havde mange spændende instillinger, men manglede ligesom noget i lyden, Marshall er ikke lige mig, for hidsigt.

Det jeg søger er vist noget der bare lyder smukt. En forstærker hvor man kan styre gain udfra hvor hårdt man slår strengene an. En forstærker der gør mig til en god guitarist, forstået på den måde at
    den opfanger hver et lille anslag. En forstærker der bare lyder..jah, smukt.

1.46 inde i videoen. Det er den lyd jeg søger. Og sådan jeg prøver at lære at spille. Med følelser.
    Har ikke råd til en Harvard 58, så noget der kan bringe mig derhenad.

Jeg har fået anbefalet en brugt Reinau Tweed, men frygter lidt ikke at blive taget seriøst
    hvis jeg tager ud og prøver en på brugtmarkedet. "Du kan jo ikke spille guitar endnu, jeg vil hellere sælge den til en der kan spille", er vist den reaktion jeg frygter.

Har i forslag til forstærkere jeg skal holde øje med på brugtmarkedet?

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 13:34

Søren Alwan

Nu...

er det jo lidt svært at forholde sig til et videoklip, som man ikke får at se. Samtidig kunne en vis idé om budgettets omfang måske også være meget relevant lige at bringe på banen...

Men hvis du har prøvet sådan en Custom Deluxe-fætter, sim du godt kunne lide, og den i øvrigt passer til dine behov, var det da måske et meget godt sted at starte? Om budgettet så rækker til måske istedet at investere i en gammel original Fender Deluxe Reverb - f.eks. fra 70'erne OG den obligatoriske renovering hos én, der ved, hvad vedkommende har med at gøre (hvilket desværre er mere undtagelsen end reglen), hvis man anskaffer sig en ældre forstærker, ved du bedst selv.

Jeg ville personligt være bedøvende ligeglad med, hvad folk måtte tænke og ikke tænke i forbindelse med, at jeg betalte dem for at overtage en forstærker, de havde sat til salg.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-03-2017
    kl. 05:55

Tommy Denda

Musiknørd

Ok tak for gode råd. Jeg havde faktisk afskrevet Marshall da jeg var sikker på at
    de ikke var klare nok i lyden og med alt for meget bund. Skønt at jeg nu har en del flere
    valgmuligheder. Er der andre modeller der ville være interessante for mig?

Igen, tusinde tak

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 14:07

Tommy Denda

Musiknørd

Hov. Det kommer her

https://youtu.be/vcQo9p-OHtM

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 14:17

Tommy Denda

Musiknørd

Budget er max 8-9000.

Jeg vil rigtigt gerne få mig en forstærker der kan få lidt crunch uden brug af pedaler.
    Altså et naturligt crunch fra forstærkeren, men det er vist noget med de skal skrues næsten helt
    op før de knækker naturligt ikk? Knækker en custom 68 uden pedaler?

Jah jeg burde også være ligeglad med hvad en Reinausælger tænker, det er bare mig der ikke føler mig værdig til noget der efter hvad jeg har hørt skulle være cremen af cremen.
    Jeg tænker en 15-20 watt. Den skal også bruges i øveren.

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 14:57

Søren Alwan

Hvis...

Du kan finde én af Lars Reinaus fine forstærkere inden fir budgettets rammer, og den i øvrigt lyder, som du vil have den til, er det da bare at gå efter den. Og ellers så tag da en ven eller bekendt, der spiller bedre, med ud at se på sagen.

Nu har jeg ingen personlig erfaring med netop den dér Custom 68. Så den vil jeg nødigt udtale mig om. Men jeg har ikke set andre ting fra Fender's hånd i de sidste ca. 30 år, som jeg ville betale ret meget for. Og jeg vil nok mene, at sådan klassisk Black- eller Silverface-Fender med deres meget "slanke mellemtonekarakter" næppe er den direkte vej til den lyd, som du linker til i videoen.

Nu ved jeg ikke, hvilke erfaringer du bygger din skepsis over for Marshall på? (De har heller ikke lavet noget, der er værd at snakke om, i de sidste 30 år). Jeg kunne i dit sted personligt godt føle mig fristet af at prøve denne:

http://m.dba.dk/guitarforstaerker-marshall/id-1022068393/

Men igen: Prøv, prøv, prøv! Det er nemmere at give råd om valg af samlever end om, hvilken forstærker, der vil falde i din smag... :-)

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 16:49

Tommy Denda

Musiknørd

Du kan tro jeg skal prøve forstærkere de næste par måneder. Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal tage ud og prøve. Jo en Reinau og noget Fender, ellers er jeg blank.
    Man kan vel sige at jeg leder efter en forstærker der er perfekt balanceret i bund, mellemtone, og top, med en blød crunchgain, men samtidig noget der skærer igennem når jeg jammer med bandet, og som aldrig bliver skarpt og kantet i lyden, noget som lyder vintageagtigt og kan give mig både lækre bluestoner som er super klare i lyden (som virkelig fylder et rum ud) og samtidig noget beskidt fuzzy Jack White, og Zz Tops La Grange til de dybe toner.
    Det er sku svært at beskrive den lyd jeg har i hovedet, men det er vist det tætteste jeg kommer en forklaring.

Tak for linket forresten. Den må prøves.

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 17:34

Tommy Denda

Musiknørd

Mht Marshall var det en Mesa boogie tripple Recrifier 150W top igennem et 1976 marshall kabinet, med noget overdrivepedal.

Svar på dette indlæg
  • 14-03-2017
    kl. 18:02

Tommy Denda

Musiknørd

Rettelse. Marshall 1960 kabinet

Svar på dette indlæg
  • 15-03-2017
    kl. 01:05

Søren Alwan

Nu...

Skal man nok ikke afskrive samtlige Marshalls, bare fordi man har prøvet en Mesa Boogie...

Den Marshall, jeg linker til tidligere, kan i øvrigt sagtens "fedes lidt op", hvis man lodder lidt i den. Men det er på ingen måde noget, man skal begynde at rode med selv!

Svar på dette indlæg
  • 15-03-2017
    kl. 06:02

Tommy Denda

Musiknørd

Tak for de gode råd.

Jah, jeg havde faktisk afskrevet Marshall da jeg var sikker på at de ikke var klare nok i lyden
    og havde alt for meget bund. Skønt at jeg nu har en del flere valgmuligheder.
    Hvilke andre modeller kunne være interessante for mig?

Igen, tak for hjælpen.

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2017
    kl. 13:25

Søren Alwan

Hmm...

Nu synes jeg ellers nok, at problemet med især nyere Marshalls plejer at være, at de er for skingre i lyden (foruden en masse andre dårligdomme).

Men det ironiske er, at dét, som du efterspørger, i sin grundform er én af de mest enkle (og fine) konstruktioner: Et ganske simpelt udgangstrin på 15-20 Watt, typisk baseret på 2xEL84 eller 2x6V6, og så en ganske simpel forforstærker. Dette er én af de enkleste og mest gennemprøvede konstruktioner, når det kommer til guitarforstærkere. Så kan man altid drøfte lidt frem og tilbage, hvordan den endelige @krydderiblanding" m.h.t. lydmæssig afstemning lige skal mixes, for at ramme den enkeltes smag.

Problemet er, at mange af de bud, der i dag laves på det ovenstående, er banket sammen af discount-stumper, som kvalitativt er langt underlegne i en sammenligning med, hvordan lignende forstærkere blev bygget i "de gode gamle dage". Alternativet er at betale ofte horrible summer for såkaldte "boutique" forstærkere. Jeg skal her ikke gå ind i en længere diskussion for/imod disse og hvilke osv. osv.

Nu er jeg i virkeligheden næppe den rette at spørge, da jeg på godt og ondt selv er i stand til at rode med indmaden af mit grej. Det har den "bagside", at man sjældent er helt tilfreds med, hvordan tingene lyder i "Stock" form. Fordelen er så selvfølgelig, at man (forhåbentlig) selv kan rode med sagerne, så de kommer til at lyde og arbejde, som man vil have dem til.

Nu satte jeg mig lige ned og forskede lidt i, hvad jeg i dit sted ville gøre. Og jeg kunne personligt godt føle mig fristet af at investere i noget i denne stil:

http://m.ebay.co.uk/itm/112269156582

Men man skulle for det første være parat til oveni indkøbsprisen at ofre måske en tusse eller noget i den retning på et sæt nye rør og ditto elektrolytkondensatorer (det gælder altid, hvis man køber en ældre rørforstærker). Og så afslører div. Youtube-klip samt et hurtigt kig på diagrammet over den, at man med fordel kunne lave et par "opfedninger" af dens lyd (evt. bare på den éne kanal). Det er ikke noget, som koster mere end et par håndøre. Men den er bygget af gode stumper, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den kunne blive til "ahelluwa" fin lille forstærker, der ville passe godt til dine behov - også bedre end de fleste nyproducerede forstærkere. Men igen: Det er ikke sikkert, at den er superfed "right out of the box", før man har pillet lidt i den.

I givet fald var jeg da nok til at snakke med omkring "pilleriet"...

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2017
    kl. 14:02

Tommy Denda

Guuud hvor spændende det du skriver. Forstærkeren ser fed ud, selvom udseende ikke er
    særligt vigtigt for mig.

At det er forholdsvist nemt og billigt at opgradere en forstærker fra 70'erne havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig. Det lader til at der alligevel er god mulighed for, at en nybegynder som mig kan få den lyd der gør at jeg aldrig har lyst til at slippe guitaren, uden at skulle tage lån i

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg bestiller sådan en forstærker du linker til fra
    UK andet end selvfølgelig fragt?

Hvor bor du henne i landet, hvis jeg skulle komme forbi?

Mvh Tommy

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2017
    kl. 14:08

Tommy Denda

Jeg kan først bestille forstærkeren her til den første, men mon ikke der dukker nogle nye op...?

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2017
    kl. 20:43

Tommy Denda

Jeg er sikker på at Wem'en er den rigtige forstærker. Har hørt alle youtube klips medmeog den og jeg har hørt rigtig mange og jeg får en fornemmelse af en meget lys, åben lydende amp, med en form for unik skramlet crunch, især med single coils. Den lyder bare...unik. Med min Tele med mini humbuckeren i halsen tror jeg det er et perfekt match. Jeg har vist været rimelig præcis i den lyd jeg jeg er på jagt efter, og du forstår mig vist ret godt, så mavefornemmelsen siger at dette er forstærkeren.
    Den mangler måske lidt bund, altså den der fede organiske hule rørlyd der kommer ved nogle forstærkere når man slår de tykke strenge kraftigt an på guitaren, men nu må vi se.

Svar på dette indlæg
  • 18-03-2017
    kl. 12:54

Søren Alwan

Nu er det...

så vist ved at nærme sig det tidspunkt, hvor det ville være almindelig høflighed at "rykke over i privaten":

sorenalwan@gmail.com

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 18-03-2017
    kl. 13:14

Tommy Denda

Hehe, jeg tænkte det samme.

Svar på dette indlæg
  • 03-07-2017
    kl. 19:58

[Profil slettet]

Marshall

du skal ikke være bange for reaktionerne ved sælger - de vil jo gerne sælge deres forstærker, ikk? :)

Jeg vil til enhver tid anbefale Marshall ;)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk