Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
3/4 - 4/4 upright - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 10-10-2004
    kl. 00:55

Tor L Pedersen

3/4 - 4/4 upright

hey

Er der nogen der kender den præcise forskel på 3/4 og 4/4 Kontrabasser. Det må selvfølgelig væres noget med størrelsen, men hvor meget, og hva er mest brugt?

Svar på dette indlæg
  • 11-10-2004
    kl. 16:44

Kenny Stormlund

Forskellen på 3/4 og 4/4

Hej Tor,

Jeg kan fortælle dig, at 3/4 er langt den mest udbredte størrelse på kontrabasser.

Når man sammenligner en 3/4 og en 4/4, kan man ikke entydigt sige, hvilke mål, der gør den til det ene eller det andet. Mest almindeligt kigger man på mensuren (strengelængden). Hvis denne måler 96-100 cm er der tale om en 1/2 bas. Hvis den måler 100,5 - 103 cm er er tale om en 5/8 bas. Hvis den måler 103,5 - 106,5 er der tale om en 3/4 bas. 107-109,5 cm er defineret som 7/8 bas, mens basser med en mensur på 110 cm og derover er defineret som fuld størrelse el. 4/4 bas.

Men der er mange afvigelser til disse mål. Størrelsen på kroppen har også noget at sige. Forholdet mellem en 4/4 og en 3/4 er naturligvis ikke, at alle mål på 4/4 er 33% større. Istedet kan man sige, at hvis man fyldte kroppen på en 3/4 bas op med vand (dette skal man dog ikke prøve ; - ), så vil dette vand kunne fylde kroppen på en 4/4 størrelse bas 75% op.

Ellers kan nævnes, at langt de fleste 3/4 kontrabasser har D-mensur. Dette vil sige, at halsen "bliver til krop" ud for D-tonen (dvs. 7. position) på G-strengen. På 4/4 basserne har man ofte Eb-mensur. Dette vil sige, at halsen først bliver til krop ud for Eb-tonen - dvs. 8. position.

Om man skal vælge 3/4 eller 4/4? Først og fremmest kommer det an på, hvor stor man er. Hvis man har meget korte fingre og er ret lav, skal man nok ikke have en kontrabas med en mensur på 110 cm, og som typisk er 190 cm høj med støttebenet helt i bund. Hvis man til gengæld har fysikken til det, er det da fedt at have en bas med noget mere krop/volume.

Jeg selv er 176 cm høj og har alm. længde fingre. Jeg kan godt lide at have en bas med en stor lyd, men jeg har fundet ud af, at jeg ikke helt har fingrene/teknikken til en 4/4, så jeg spiller på 7/8 basser med en mensur på 108 cm.

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men du er velkommen til at kigge forbi mig i Odense og prøve forskellen på 3/4 (104 cm), 3/4 (106 cm), 7/8 (108 cm) og 4/4 (110 cm). Disse størrelser basser har jeg stående - sat op til pizz.

Mvh

Kenny Stormlund
    Tlf.: 22 210 211

Svar på dette indlæg
  • 30-06-2014
    kl. 01:57

John Eliassen

Strengelængde

Jeg kan se at du siger at difinisionen på de forskellige størelser kontrabass finder jeg ved at måle længden på strengene. Er det fra halsen hvor båndet starter til nederst hvor de er spændt fast eller til træ båndet som jeg mener kaldes steg på en guitar?(ved ikke om det kaldes det på dansk)

Svar på dette indlæg
  • 30-06-2014
    kl. 09:55

Kenny Stormlund

Hej John,

Det er længden mellem "0-båndet" (også kaldet oversaddelen) og steg (stolen) - dvs. det stykke streng, som svinger, når man spiller en løs streng.

Hvis du ønsker at finde ud af størrelsen på din kontrabas, kan du måle ovenstående mensur, bredde på kroppen det bredeste sted (ca. 20 cm under stolen) og længden på kroppen (uden støtteben) og sende disse 3 mål til mig på kennyscdk@yahoo.co.uk, så skal jeg fortælle dig, hvilken størrelse det er......

Svar på dette indlæg
  • 12-10-2004
    kl. 15:04

Tor L Pedersen

Tak,

tak for det glimragende svar,
    Har ikke lige mulighed for at komme forbi, men skal helt klart prøve nogle basser af.
    nu ved jeg da hvad man skal kigge efter!.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk