Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 14-11-2004
    kl. 18:56

Brian Mørch

Nybegynder bas + forstærker

Hejsa.
    Jeg står og skal til at købe mig et starter-sæt bestående af bas og forstærker. Problemet er at jeg overhovedet ikke har forstand på hvad man skal gå efter. Som i nok har regnet ud, er jeg komplet nybegynder på dette område og derfor ville det være rart med lidt seriøs vejledning.
    Der skal maks bruges 2000,- samlet, så mulighederne er vel ikke så store igen? Om det er nyt eller brugt er ligemeget. Hvis det har nogen betydning for købet, kan jeg fortælle at jeg gerne vil udforske den tungere del af musikgenren. Hard rock/heavy.
    På forhånd tak.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2004
    kl. 15:33

thomas wknhg

Nok umuligt

Det bliver nok meget svært at finde en bas og forstærke for kun 2000 kr.
    Hvis det skal være af bare nogle lunde kvalitet, men det burde være muligt at finde en brugt bas til omk. de 2000 kr.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2004
    kl. 18:10

Søren Gimm Damgaard

svært...

Jeg vil nok give Adrian ret, det bliver næsten umuligt... Hvis du altså også skal kunne bruge det til noget. Jeg går ud fra, at du vil købe det for at komme rigtigt igang. Hvis du går ud og køber noget billigt lort, så kan lysten til at spille hurtigt forsvinde. Når det er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre, at finde noget udemærket spilbart til meget billige penge. Hvis I skal øve i band, så vil jeg sige du som minimum skal finde en gammel 100W combo - gerne 15". De kan måske ikke helt være med, men de kan som regel tåle nogle tæsk. Du får måske ikke den meget flotte og definerbare lyd, men det lyder heller ikke til at det er meningen. Du får da noget bund ud af det, og det kan jeg huske var fedt nok i starten for mig. Sådan en burde du kunne finde til under 2000. Brugte basser kan også være billige, selvfølgelig også for billige, men det kan sagtens lade sig gøre at finde noget ok. Hvis du kan finde en gammel Fender P-bas kopi, så ville det da være ok, men det kan næsten være ligegyldigt i starten. Den må bare ikke være fuldstændig vind og skæv. Måske du kender en, der har spillet bas i nogle år? Så kunne vedkommende tage med ud og kigge og føle. Men til de penge du vil af med, så find en der ikke er FOR båndfalsk, tjek at den virker i en forstærker (så ved du den kan larme - praktisk...) og køb et par nye strenge med det samme(medmindre de er nye). Det burde alt kunne gøres for under 3000.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2004
    kl. 20:13

Søren Korsgaard

Et par forslag

Afhængiog af hvor du bor så check en musik forretning der hvor du bor. Musikhuset har afdelinger i Århus og København, Akustikken ligger i Århus og er også gode til basser, Baslab ligger i KBH der er en rigtig basshop,bor du i AA har Eskildsen en stor butik deroppe hvor det også burde være muligt at checke noget basgrej ud.
    Hvad du skal gå efter har de andre skrevet jeg ved at Aage har lavet nogle Baspakker til er afstemt til begynderen også rent prismæssigt Men Ole i akustikken har givetvis også rigtig fede basser på lager til en fornuftig penge.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2004
    kl. 20:43

Brian Mørch

På fredag...

Jeg vil gerne takke for jeres svar :) Nu her på fredag skal jeg og min svoger op i den lokale musikbiks her i Næstved. Den hedder vist Musikhuset. Jeg ringede og aftalte at komme derop i slutningen af ugen. Samtidig blev det også nævnt, at jeg muligvis skal strække mig lidt mere økonomisk, for at få råd til et nogenlunde startersæt. Han regnede med at jeg kunne få noget fornuftigt til omkring 3000,- Nu må vi se hvad der byder sig.
    Kan det overhovedet betale sig at købe i Tyskland? Thomann.de har en masse forskelligt og i meget forskellige prisgrupper.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2004
    kl. 21:00

thomas wknhg

Thorman er dyr

Jeg har selv handlet et par gange påwww.musicstore.com som er billiger og nemmer en Thormans tunge bureaukratis regler

de har nogle bas pakke løsninger bas + lille combo til under 2000 kr., dog kan jeg ikke udtale mig om kvaliteten

http://www.musicstorekoeln.de/englisch/

Svar på dette indlæg
  • 16-11-2004
    kl. 17:10

Søren Gimm Damgaard

Nyt Vs. brugt

Jeg kan godt se, at det fedeste ville være at få noget nyt, og kvaliteten på billigbasser i samlede pakker(Bas+Forstær kr.),efterhånden er blevet rimelig god. Men jeg hvis det var mig, så ville jeg gå efter en brugt bas. Ret mig hvis jeg tager fejl, men en af grundene til, at billige basser er så billige, er at det træ der bruges er ret ungt, og det har vist ikke fået tid nok til at "arbejde" inden det bliver brugt i/på bassen. Det gør at det træ/ de forskellige træsorter der er brugt, kan modarbejde hinanden, eller arbejde i forskelligt tempo. Det kan resultere i en meget skæv hals, bølget gribebræt osv. I en lidt ældre brugt bas, har træet arbejdet det, det skulle, og er derfor et mere sikkert køb. Det er i hvert fald min opfattelse og mening.

Svar på dette indlæg
  • 16-11-2004
    kl. 23:40

Svend Åge Drewsen

SV: nyt vs. brugt

Okay da' - Du bad om at blive rættet hvis det var du tog fejl :-)
    Det har næsten ingen betydning hvor gammelt træ'et er efter det er blevet til guitar. Hvis det ikke er tørret helt o.s.v. før det bliver til en gutiar, kan det være det samme om guitaren er 80 år :-). Men du har ræt i at på billige guitarer, har træ'et ikke fået den tid det burde, men blevet tørret i ovn og vacum o.s.v. for at få det til at tørre på et par år. Men der er også en viktig ting, man ikke går så højt op i med de billige. Det er udvælgelsen af træet. Der bruger man tit det der ikke kan bruges til de dyre.
    Om den koster 3000,- eller 6000,- mener jeg kan være ligegyldigt, hvad angår træ'et. Det gode træ bliver brugt til dem der ligger fra 10-12.000,- og opefter.

Hvis jeg skal komme med et foreslag til dig Brian, ville jeg også som Søren G. Damgaard foreslå at du købte en brugt, også ville jeg foreslå at du begyndte med bassen. Du kan saktens få en god brugt begynder bas til 3000,- (fx en Mexikansk Fender Jazz Bass eller Precision Bass) og så spar sammen til en brugt forstærker. Som der er blevet nævnt her i tråden, er der stor sansynelighed for at du mister lysten, "smider" den fra dig og holder op med at spille, hvis du køber en af de helt billige.

MVH
    Svend Åge

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2004
    kl. 19:55

Morten Larsen

Baspakker 3

Kære Brian,Bent og alle andre

Jeg tror ikke at selv den grønneste begynder forventer at få et stack til 2000 incl. bas, som kan spille store scener eller øvelokaler op. Selvfølgelig er små øveforstærkere beregnede til det titlen siger "at øve" og det er underforstået hjemme på værelset. Skal du have noget der kan spille et trommesæt op skal du klart have flere penge op af lommen - ingen tvivl om det.
    Og med hensyn til betragtningerne omkring hvorvidt træet er ældet i en billig bas, så må det vist stå for Søren Gimms egen regning at billige basser per definition bliver skæve og uspillelige i løbet af et år.
    Faktisk er der stort set ikke reklamationer i den retning, og skulle der opstå problemer har det været til at løse meget simpelt.
    Vores nordiske klima kan i vinterperioden godt afstedkomme at halsen "krymper" en smule på grunde af den tørre luft, hvor instrumenterne som oftest er produceret i lande med høj luftfugtighed. Dette betyder at båndene nogle gange stikker lidt ud og skal slibes. Men det har vi nu også set på dyrere basser/gtrs. Så du kan roligt købe en billig pakke hjem til lejligheden - den skal nok holde og fungere til du skal videre til et bedre setup. Så bare klø på!

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2004
    kl. 10:17

bent johannesen

Begynderbas

Hej!
    Jeg har handlet flere gange hos Thomann i Tyskland og synes ikke de er tunge og bureaukratiske, Jeg kalder det at have styr på tingene!
    De har en bas: Harley- Benton P-kopi. Den koster ca. 750d.kr. Den er vældig god at spille på og er mekanisk ok.
    Harley-Benton har også i deres program en bas-combo. Den er 40w og har en 12 ". Prisen er ca. 1050d.kr.
    Så... det er muligt at købe et fornuftigt begyndersæt til 2000kr.
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2004
    kl. 13:10

Svend Åge Drewsen

SV: Begynderbas

fornufigt?
    Øhmmm... - til hvad? :-)
    "gutten" har planer om at begynde at spille heavy...

Svar på dette indlæg
  • 16-11-2004
    kl. 17:42

Bent Kallehauge

emk i Tyskland

emk (butik i Esbjerg og Århus) har en afdeling i Flensborg, hvor priserne er lidt lavere. F.eks. koster en Behringer BX600 1525 kr. i Danmark og 1385 kr. i Flensborg.

http://www.emkmusik.dk/group.asp?group=82

Svar på dette indlæg
  • 16-11-2004
    kl. 22:17

Morten Larsen

Baspakker

finder du på www.eskildsen.dk i mange priser.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 17-11-2004
    kl. 13:41

Brian Mørch

Tak for ordene...

Hej igen. Tak for rådende endnu engang. Det har desværre resulteret i at jeg er blevet endnu mere forvirret end først antaget.
    Jeg må da indrømme at det er nemt at blive overtalt til at købe en billig startpakke. Men som i skriver, er det ikke særligt smart, da jeg muligvis hurtigt vil miste lysten pga lyden.
    Det jeg er kommet frem til, er enten at kaste lidt flere penge efter en _god_ begynder bas og så måske vente lidt med at købe forstærkeren. Man så kan man jo ikke spille i den tid man venter på at få råd til denne... Eller også købe et godt starter kit som måske er lidt dyrere. Igen er jeg lidt forvirret. Jeg har aldrig beskæftiget mig med musik udover det man hører på anlægget, og alle de mærker der findes. Der er selvfølgelig altid noget der er bedre end andet og det afspejler prisen selvfølgelig også.
    Som jeg skrev tidligere, skal jeg op i den lokale biks her på fredag. Der har jeg mulighed for at røre, prøve og høre lidt mere om produkterne.

Svar på dette indlæg
  • 17-11-2004
    kl. 17:16

Søren Gimm Damgaard

Lille tilføjelse.

Kan godt forstå du er lidt forvirret, men vil lige sige, at det er ikke lyden, der er noget galt med i startpakken. Lyden er med garanti rigtig god til prisen, men det kan gå galt med spilbarheden senere.
    Held og lykke med det hele!

Svar på dette indlæg
  • 17-11-2004
    kl. 22:15

Bent Kallehauge

Baspakker 2

Jeg må desværre komme med en sur bemærkning:
    Hvis du vil spille bare lidt tung rock / heavy kommer du ingen vegne med en af forstærkerne i disse "pakker" .
    Et sæt hos eskildsen til 2395 med en Ashdown 30W/10" er helt til grin når trommeslager og guitarist tager fat: Du vil ikke høre en dyt bas!
    Køb brugt.

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2004
    kl. 14:06

Brian Mørch

Baspakker 2

Jeg ser det ikke som en sur bemærkning men som et venligt råd ;) Men hvorom alting er, skal jeg jo ikke starte i band med det samme. Skal jo først lære at spille på dyret, og der kan jo snildt gå 1-2 år før jeg føler mig bare nogenlunde klar på, hvad det er jeg egentlig foretager mig. Grunden til at jeg skrev hård rock/heavy, var at jeg ikke vidste om den enkelte bass gør forskellen når man starter for første gang.
    Så i starten skal jeg bare hygge mig lidt og lære at støbe lidt rytmer sammen. Men ja.... Overvejer stadig at købe brugt. Selvfølgelig anbefalede ekspedienten at jeg skulle købe nyt. Garanti osv, men jeg hælder da også til at købe brugt hvis prisen er ok.

Svar på dette indlæg
  • 04-08-2014
    kl. 23:51

Mike Larsen

Dan guitar

Danguitar sælger bas sæt til der omkring 1.500 kroner. med forstærker metronom ledning og sådan noget. Du kan jo selv lige checke det ud

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2014
    kl. 17:50

Søren Alwan

Gad vide...

Om Brian stadig leder efter et nybegyndersæt - her ti år efter han spurgte..?

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2014
    kl. 22:40

Kristoffer Skou

......

Hahaha... :-D

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk