Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 04-05-2006
    kl. 20:41

Thomas Christensen

Beckerlee setup

Hej alle sammen
    ang. Gasolin guitaristen Franz B - setup
    jeg har fra meget pålidelig kilde hørt at han overvejende brugte fuzz pedaler og wah wah, men hvilke?
    er der nogen som har nogle gode bud hvordan man, uden at købe sig latterlig fattig, kunne frembringe et Franz Beckerlee setup til livebrug?

Svar på dette indlæg
  • 08-09-2016
    kl. 14:10

Knud Schwartz

Franz´ Fabrikken

Jeg har haft den ære at reparere Franz´ Fabrikken - og have Franz på besøg i min privat og værksted.
    Der mangler een effekt enhed i den, nemlig den fast-tremolo der anvendes på "Kattemor" i live versionen, den er forsvundet.
    Franz´ Univibe har jeg frisket lidt op efter selv at have lave en klon af den i en kraftigere udgave ligeledes er hans Dunlop FuzzFace strammet lidt op.
    Ellers er der en octaver til at lave en tung distorsion sammen med en Fuzzface samt en Flanger. Han har aldrig anvendt "chorus" - det er Kims afdeling.
    Jeg skiftede et par dele eller fem i Pedal-brædtet og skifte potentiometeret i hans Wah-wah pedal.
    Ellers er "Fabrikken" opbygget af en instrumentmager og en medlem af dengangs Gas-crew og er i struktur en mini udgave af en telefon-omstilling hvor der kan indsættes valgfrit de indbyggede effekter, styret af et krydsfelt bag på "fabrikken" og kontakter på pedal brædtet - højre side er kombi effekter - venstre side er enkelt effekter og er forbundet med et multileder kabel til "Fabrikken"
    Herved styres effekternes ud/indkobling via relæer og en forløber for nutidig vintage true-bypass i stedet for de enkelte effekt-pedalers transitor ind/udkobling og dermed uden tab.
    ---
    En meget begivenhedsrig tid for mig og en fantastisk oplevelse at blive tildelt den ære og tillid at hjælpe Franz Beckerlee.
    Venlig hilsen
    Knud Schwartz

Svar på dette indlæg
  • 10-09-2016
    kl. 22:46

Søren Alwan

@Knud

Tak for dine fine kommentarer. Altid dejligt at høre fra folk med "hands on" erfaring.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2006
    kl. 22:28

Henrik Andersen

Beckerlee

Hej Thomas

Franz Beckerlee brugte en Fuzzface og en Vox wah, han brugte også en eller anden form for vibe-pedal eller leslie.
    Jeg har lavet en nogenlunde Beckerlee lyd med en Vox wah, en Fulldrive og en Dunlop uni-vibe.

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2006
    kl. 22:50

Thomas Christensen

hmm ok ret enkelt

hej henrik
    det lyder jo som et ret enkelt setup når alt kommer til stykket....
    brugte han virkelig ikke så meget andet ?

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2006
    kl. 22:54

Søren Alwan

Univibe...

Hvis du lytter på et nummer som f.eks. "Langebro" er det en arketypisk Univibe-lyd og ikke en Leslie (dermed ikke sagt, at han ikke har brugt en Leslie på andre ting).

Derudover er der ganske rigtigt næsten altid en fuzz og en wah i nærheden...

Så vidt jeg ved, var det i starten mest en Strat fra slutningen af 1960´erne gennem Hiwatt, senere en ´56 Les Paul Custom gennem Marshalls... På et tidspunkt fik han også en Gibson Flying V foræret som - med hans egne ord - "noget reklame-gejl".

Pålidelig kilde vil vide, at han stadig har disse tre guitarer, selv om han har lagt spaden på hylden.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2006
    kl. 19:29

Steen Lindkvist Nielsen

Guitarerne...

Hej Søren

Sidste sommer hørte jeg Stig Møller fortælle på P4 om, hvordan han havde fået Beckerlee til at medvirke til indspilningen af en CD for en fyr i Skanderborg, som Møller kender. Og her fortalte han, at Beckerlee måtte hente sin gamle guitar på et Københavnsk museum (det har vel været Musikhistorisk Museum) for at kunne medvirke.

Jeg mener også, at Beckerlee i et interview (også på P4) i forbindelse med udgivelsen af Box-sættet for et par år siden fortalte, at han havde måtte sælge stort set alt, da Gasolin opløstes.

Nogle få hundrede meter fra mit hus bor en fyr, som er nærmest fanatisk Gasolin'-samler. Han har den største samling af gamle Gasolin'-effekter i kongeriget, og jeg er ret overbevist om, at han også har én af guitarerne, og muligvis også andet originalt Gasolin' gear.

Kender ham desværre ikke personligt, men der var et interview i Århus Stiftstidende i forbindelse med lanceringen af Gasolin'-filmen, som han har forsynet med bl.a. originalt billedmateriale fra Gas'ernes gamle private fotoalbums (hvordan han så end har fået fat i dem...)

Steen Lindkvist

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2006
    kl. 20:56

Søren Alwan

Rolig nu...

Franz´s guitarer - hans Strat og hans Les Paul var blot en del af udstillingen "Strøm på hegnet" (mener jeg, den hed), som varede et par måneder - ganske rigtigt på Musikhistorisk museum. I dag er de trygt tilbage i hans hænder.

Det var i øvrigt en fed udstilling med hundredevis af legendariske guitarer - bl.a. også Stig Møllers syre-malede, nu du nævner ham...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2006
    kl. 21:48

Steen Lindkvist Nielsen

Fornuftigt nok..

man skiller sig jo ikke sådan lige af med gamle venner...!:-)

Men nu vi er ved det gamle Beckerlee-grej, var der ikke også noget med, at han eksperimenerede med en E-bow på et tidspunkt. Jeg mener bestemt at have været til koncert i Randers-hallen, hvor der var sådan en ka'l med på scenen.

Det har nok været enten "Efter endnu en dag"-turneen eller "Gør det noget" - hold kæft hvor er det egentlig længe siden! (undskyld, jeg ska' nok finde sæben frem og vaske både mund og tastatur...)

Venlig hilsen

Steen

Svar på dette indlæg
  • 26-07-2015
    kl. 22:46

Per Rasmussen

Angående e-bow

Det er rigtigt nok, Franz Beckerlee brugte en e-bow på El guitar.
    Tag Gasolin' albumet Gør Det Noget
    der kan man høre Franz Beckerlee bruge en e-bow på sangene Smukke Møller, December i New York & Kattemor.
    Man kan også høre det på Gasolin' albumet Gasolin' Forever CD 1 sang nummer 14 U Lu La Lu
    En e-bow er et stykke værktøj, som kan få en guitarstring til at vibrere så man kun skal bruge venstre hånd på gribebrættet (hvis man er højrehåndet)
    Det kræver noget øvelse at bruge en e-bow.
    Jeg har selv en e-bow, der fulgte et instruktions kassettebånd med (kasettebånd var noget der blev brugt i mange år, før CD afspillerne & CD'erne kom på marked)
    I dag kan man finde instruktioner om hvordan man bruger en e-bow på El guitar (kan også bruges på en alm guitar)

Med venlig hilsen
    Ebow

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2006
    kl. 23:53

Pierre Michaelsen

Har prøvet det!!!

Spillede en periode med Søren Berlev og Wili Jønsson, der fik jeg den ære at se og prøve Franz´z hmmmmmm.....pedalbræt.
    Som Søren rigtig siger havde han en original Univibe (støjer som en i helvede)og en Fuzz-face, en anden forvrænger (tror den hed Tone-bender og så en wah. Kan ikke huske om det var Vox el. Cry-baby.
    Det hele var bygget ind i et mærkeligt swicth-system, så for det meste var det kun wah-pedalen der var fremme og så styrede han det via fodkontroller.
    Hilsen Pierre

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2006
    kl. 10:37

King Bee

No Surprise Set Up

...Hendrix var jo Beckerlee's store idol..!!

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2006
    kl. 00:37

Morten Lyse Pedersen

Strøm til!

Hej Forum..

Jeg var inde og se udstillingen strøm til på musikhistorisk museum, da den var..

Det var, som Søren antyder, en stor oplevelse. Der var kælet for kendere, forstået sådan, at mange af de mystiske detaljer der var tilknyttet de udstillede instrumenter, hvad enten det drejede sig om det enkelte instrument, eller om "hvordan man ved hvorfor den hér er fra 3. måned '59"

Supergod udstilling..

Morten

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2006
    kl. 12:43

Flemming Hansen

"Strøm til" katalog

I kataloget fra Strøm Til kan man på side 40
    se Beckerlee's Gibson Les Paul Custom fra 56.
    og på side 68 er hans Stratocaster fra 73/74.

( og på side 77 er min Sg'er :-)))

Kataloget kan stadig købes på museet.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2006
    kl. 06:44

Kristian Benned

Vox og Hiwatt

Jeg har set dem nogle gange, de første år brugte han Vox ac30 omkring Stakkels Jim fik de alle hiwatt.

Ud over Wah kender jeg ikke effekterne.

Main guitaren var en stratocaster, men de senere år bla. i Christianshavns blues band brugte han Gibson en del bla. en junior

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2008
    kl. 23:46

claus christensen

gibson

Den Gibson Les Poul junior som Franz spillede på er Kim Larsens. Han købte den i usa i 1976, men Franz lånte den en del. Kim spiller selv på den lige pt, og har jævnligt benyttet den igennem de sidste mange år.
    Claus

Svar på dette indlæg
  • 15-12-2008
    kl. 09:43

Torben Johansen

Magasinet Aage interviewet

Jeg kan ikke huske hvilket nummer, men dér beskriver Franz selv hans gear og guitarer. bl.a står der at han købte en 63´er (???)Les Paul Custom i New York, men på et billede sidder han med en LP Custom med humbuggere på, så måske det er en 68-69´er (hvis han er heldig) ;o) Gammel men sjov tråd hva´ ?

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2008
    kl. 19:03

Svend-Erik Kjær Madsen

Link

http://www.aage.dk/aagemagasinet/20/Aage20-Guitarhero.pdf

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk