Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Så kom den hjem ... - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-04-2013
    kl. 14:11

Martin Sarquah-Djurhuus

Så kom den hjem ...

Så fik jeg combo'en hjem og hevet den gamle OT ud.
    Med lidt simpel måling er den temmelig død på den primær siden.

Alt andet lige så skal jeg til at vælge hvilken ny OT jeg skal bruge og umiddelbart syntes jeg at valget ligger mellem Hammonds 125GSE og Tube-Towns egen Output transformer SE 2k5-5k.

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med Tube-Town omkring dimensionerne på deres OT. Stor er den, men dog mindre end Hammonds 125GSE - så uanset hvilken jeg vælger af disse noget større end den oprindelige og bliver et "tight fit" i combo'en.

Det store springe punkt er at jeg gerne vil holde alle mulighederne åbne og udnytte alle de forskellige power-rør typer forstærkeren er bygget til - EL34, 6L6GC, 5881, 6CA7 og 6550.

Der er ca 60 kr. i forskel mellem de to OT'er så det er ikke det, der skiller vandene, men snare - hvilken vil klare jobbet bedst i forhold til den forskellige power-rør typer og samtidig være det bedste valg i forhold til levetid/kvalitet.

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 01:22

Søren Alwan

Er der ikke...

tale om sådan en 2xEL84 push/pull-forstærker? Samtlige diagrammer, som jeg lige kan finde over noget, der har med GA15, Velocette o.l. synes jeg ikke lige, viser noget med single end...??? Så dét spørgsmål skal vi vist lige have på det rene først.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 02:01

Søren Alwan

Oh...

efter lidt research kan jeg se, at der tilsyneladende også eksisterer en version med ét single ended EL34 i udgangstrinnet. Så stiller sagen sig jo lidt anderledes. Især da jeg også kan se, at den originale udgangstransformator er notorisk berygtet for at futte af. Så er der jo ikke meget idé i at prøve at kontakte Trace Elliot i England for at høre, om de vil sælge dig en original "replacement", hvis den også bare futter af.

Jeg ville nok enten kigge lidt i retning af Hammond´s "universal-serie", som Tube Town i Tyskland sælger. Nu kender jeg ikke den specifikke forstærker. Men et EL34 i en standard-single end-kobling trækker ca. 100 mA. Så du skal nok op i denne version, hvis den skal have et langt og lykkeligt liv:

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p240_Hammond-125GSE-Universal.html

Der skal dog nok "tilpasses" lidt på sagerne for at få den monteret. Jeg kunne forestille mig, at den er noget større end den originale?

Alternativt sælger Tube Town også denne fine single end-udgangstransformator:

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p5332_Outputtransformer-SE-2k5-5k---4-8-16.html

Men jeg skulle hilse at sige, at der er tale om en ordentlig mutter af en transformator. Så det ovennævnte gælder i særklasse her. Hvis du er interesseret, skal jeg gerne lige finde tommestokken frem og give dig dimensionerne på den. Men hvis pladsen i forvejen er trang, er det ihvertfald ikke denne transformator, du skal satse på! Til gengæld er jeg ret overbevist om, at den er de fleste "fabriks-transformatorer", man måtte risikere at finde i single end´ede guitarforstærkere, overlegen.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 02:08

Martin Sarquah-Djurhuus

Hej Søren

Forstærkeren er en Trace Elliot Velocette SE baseret på 1xEL34 der dog kan erstattes med 1x6L6GC eller 1xKT88.

Måske er det mig der har været for hurtig (og nok lidt uvidende) med at jeg kan bruge en GA15/15RV/30RVS Output Transformer.

Jeg ved at andre med sikkerhed har brugt Hammond 125ESE som replacement for den originale, der har tendens at brænde af på grund af produktionsfejl.
    Dog ved jeg ikke hvad jeg skal forvente om kvaliteten af Hammond'en eller om der er et bedre alternativ.
    Jeg er ikke lige kommet i besiddelse af et diagram endnu som jeg med sikkerhed ved beskriver kredsløbet.

Her er et link der viser forstærkeren og med en Hammond OT:
    http://dev.gretschpages.com/forum/garage-sale/fs-trace-elliot-veloce-se-amp/53159/page1/

Håber at det giver lidt mere retning.

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 02:17

Martin Sarquah-Djurhuus

Slog mig på målstregen

Der var du hurtigere en mig og du nåede selv at "lure" denne lidt specielle Velocette.

Det der var med den oprindelige Output Transformer var at fabrikanten i produktionen fik byttet om på farvekoderne på ledningerne og således blev de "fejlmonteret" på printet, og døde efter tid i hobetal :-0

Du har ret at der selvfølgelig hersker en smule tvivl til Trace Elliot's egne dele og om man kan forvente at de idag kommer med den rette farvekode.

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 21:15

Martin Sarquah-Djurhuus

Kender du disse?

Stødte lige på denne side ...
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/

... og fandt umiddelbart et alternativ til Hammond 125GSE:
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrvt1090g

Det umiddelbart ud til at denne model VT1090G (går ud fra at den har de samme spec. som VT1090-3) kan håndtere både EL34, 6L6 og KT88 og kommer samtidig til en god pris:
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrseapply

Kan du med din viden se om den umiddelbar rammer de nødvendige specifikationer og ikke mindst "lugte" om produktet/kvaliteten er værd at kaste penge efter?

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2013
    kl. 14:11

Martin Sarquah-Djurhuus

Så kom den hjem ...

Alt andet lige så skal jeg til at vælge hvilken ny OT jeg skal bruge og umiddelbart syntes jeg at valget ligger mellem Hammonds 125GSE og Tube-Towns egen Output transformer SE 2k5-5k.

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med Tube-Town omkring dimensionerne på deres OT. Stor er den, men dog mindre end Hammonds 125GSE - så uanset hvilken jeg vælger af disse noget større end den oprindelige og bliver et "tight fit" i combo'en.

Det store springe punkt er at jeg gerne vil holde alle mulighederne åbne og udnytte alle de forskellige power-rør typer forstærkeren er bygget til - EL34, 6L6GC, 5881, 6CA7 og 6550.

Der er ca 60 kr. i forskel mellem de to OT'er så det er ikke det, der skiller vandene, men snare - hvilken vil klare jobbet bedst i forhold til den forskellige power-rør typer og samtidig være det bedste valg i forhold til levetid/kvalitet.

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2013
    kl. 23:27

Søren Alwan

Ups!

Beklager jeg aldrig fik sendt dig de lovede dimensioner. Det var en forglemmelse fra min side. Men det lader da heldigvis til, at du har fået dem fra anden side.

Nu er de rør, du nævner jo parvis i familie, når det kommer til specifikationer: EL34-6CA7 (og føj blot KT77 til også), 6L6GC-5881. Og du kunne også sige 6550-KT88. Så hvis vi koncentrerer os om den hårdeste belastning af transformatoren, vi sådan lige med rette kan se på horisonten, lander blikket ved 6550. Nu ved jeg ikke, hvilke spændinger, forstærkeren lægger på rørene osv. osv. Så vi må sjusse os lidt frem. Men ifølge databladet bør et 6550 i en standard single end-opstilling som denne og med en anodespænding på 250 volt trække omkring 140 mA. Så dette kunne sporenstregs pege i retning af Tube Town´s egen transformator istedet for Hammond´s, der jo kun er "rated" til 100 mA. Så jeg ville personligt gå efter den førstnævnte.

Nu ved jeg så godt som intet om forstærkerens øvrige konstruktion. Men jeg har aldrig været den store fan af det hér med "Du kan bare pløkke et hvilket som helst udgangsrør i-princip". Det overgår min - indrømmet noget indskrænkede - fantasi, hvordan det skulle kunne lade sig gøre at kunne vælge en katodemodstand, hvor "one size fits all", når det kommer til disse forskellige rør. Jeg ville ikke få én rolig nattetime efter et givent rørskift, før jeg havde kontrolleret tingenes sande tilstand. Andre ville sikkert sove gabske roligt. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige. Personligt har jeg altid henholdt mig til princippet om "If your mother says she loves you - check it!"

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 02:55

Søren Alwan

Hmm...

umiddelbart er min mavefornemmelse (men det ER kun en mavefornemmelse!), at Hammond´s transformatorer er mindst lige så gode som dem, der sidder i originalt.

Men jeg tror, at hvis jeg var dig, ville jeg da prøve at kontakte Trace Elliot (hvis der ellers stadig eksisterer noget, der hedder dét?) og forelægge dem sagen - inklusive forvirringen om farvekoderne. Så kunne det da være, at de i det mindste kunne svare på, om de kan levere en ny, originaltransformator, samt eventuelt "set the record straight", når det kommer til farvekoderne. Hvis dette er det grundlæggende problem, er der jo ingen grund til at afskrive den originale udgangstransformator på forhånd, hvis hele miseren skyldes, at den blot ikke har været forbundet korrekt.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 11:45

Martin Sarquah-Djurhuus

Hvilken indvirkning ...

Jeg kan se at den Hammond 125GSE du forslog er fysisk større og kan trække mere end den Hammond 125ESE som andre bruger som erstatning for den originale.

Den anden SE 2k5-5k Output Transformer du forslår kan igen trække mere end Hammond 125GSE. Hvis du har dimensionerne på denne er jeg da interesseret i disse for at se om den er et reelt alternativ.

Et spørgsmål der nu dukker er; vil der være forskel lydbilledet som følge af at jeg vælger den ene frem for den anden og generelt set i forhold til originalen?

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 20:07

Søren Alwan

Meget generelt...

kan siges, at jo større kerne, jo lavere frekvenser er transformatoren i stand til at overføre ved fuld effekt. Men det er nok desværre også stort set det eneste, man kan sige på baggrund af udseende og dimensioner.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 21:16

Martin Sarquah-Djurhuus

Kender du disse?

Kender du disse?
    Stødte lige på denne side ...
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/

... og fandt umiddelbart et alternativ til Hammond 125GSE:
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrvt1090g

Det umiddelbart ud til at denne model VT1090G (går ud fra at den har de samme spec. som VT1090-3) kan håndtere både EL34, 6L6 og KT88 og kommer samtidig til en god pris:
    http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=xfrmrseapply

Kan du med din viden se om den umiddelbar rammer de nødvendige specifikationer og ikke mindst "lugte" om produktet/kvaliteten er værd at kaste penge efter?

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg
  • 06-04-2013
    kl. 21:51

Søren Alwan

Hmm...

Det generer mig lidt, at de ikke angiver en max. tilladt DC-strøm gennem primærviklingen. Men i én af de muligheder, de skitserer for EL34, lader de det jo trække de samme 100 mA, som jeg nævner tidligere. Så man skulle synes, at de mener, at det er OK.

Kvaliteten vil jeg undlade at gætte på. Men jeg kunne da personligt godt finde på at prøve den, hvis jeg stod i dit sted. Men man ved desværre først bagefter, om det var en god idé...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-04-2013
    kl. 14:37

Martin Sarquah-Djurhuus

Så kom den hjem ...

Venligst
    Martin Sarquah-Djurhuus

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk