Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Støj fra laptop strømforsyning - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 28-10-2014
    kl. 22:04

Niels Hertzum

Støj fra laptop strømforsyning

Har nogen et bud på, hvordan man fjerner støj fra strømforsyningen på en laptop?

Jeg bruger en Lenovo Yoga og kobler externt udstyr (guitar) på med en iRig HD. Når jeg kører på batterier er alt ok, men så snart jeg kobler laptop'ens strømforsyning til, er der en meget kraftig (hisss-agtig) støj på mit audio input. OBS: iRig'en kører selv på batterier, så det er ikke noget med at den er sluttet til 220 volt med deraffølgende groundloop.

Selvom jeg kobler strømforsyningen fra computeren selv, men lader den sidde i 220 volt stikket, støjer det for meget. Først når jeg slukker helt for strømforsyningen, stopper støjen.

Jeg tror ikke på de sædvanlige råd vedr. groundloops, da der er tale om en to-polet forsyning (altså uden jord). Alle anvisninger vedr. groundloops handler om at fjerne det "tredje ben" på strømforsyningen, men sådan et er der ikke på min.

Jeg har (for sjov) prøvet at pakke strømforsyningen ind i sølvpapir (hvem sagde: UFO-hat!) og det hjalp en smule, men slet ikke nok. Som sagt er støjen helt væk (stort set) når computeren kører på batterier, så det er heller ikke fordi min guitar støjer for meget.

Nogen gode råd - udover der sædvanlig "ground-lifts" som jeg er opmærksom på.

Mvh
    Niels

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2014
    kl. 19:48

Svend Erik Holm

Switchmode PSU

Din strømforsyning/lader er af den meget udbredte type switchmode. Problemet er velkendt og jeg har særligt mødt problemet når man vil bruge sin soft-phone (ip-telefoni) via sin bærbare; fuldstændig samme issue. Jeg har så til gengæld erfaret at de trepolede (hvor jordbenet REELT er forbundet) virker markant bedre. Jordbenet fungerer som skraldespand, så betingelsen er naturligvis som nævnt at de tredje ben på stikket så også reelt bliver benyttet....
    Du kan måske endda med held finde en uorg. lader m. jordstik til din Lenovo.

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2014
    kl. 21:04

Niels Hertzum

Tak for svar. Jeg må prøve om det kunne være en løsning. Alle anbefalinger jeg har set so far, har handlet om at fjerne et evt. groundloop ved at klippe jordbenet (på en trepolet psu) så din vinkel på problemet er interessant. Som sagt, virker det til at være mere et rf-strålingsproblem (jf. sølvpapirafskærmningen og det faktum at den støjer, selv når den bare er tændt, uden at være tilkoblet laptop'en), snarere end et groundloop, så måske er det simpelthen den type af psu (switchmode) der bare ikke går, sammen med (visse?) audiointerfaces.

Jeg må på jagt efter en trepolet (og finde en "jord" i lejligheden)

Mvh.
    Niels

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2014
    kl. 21:45

Knud Pedersen

Ferrit omkring ledningen

til PC'en er også en mulighed idet støjen højst sandsynligt kommer ind som common mode højfrekvent støj på DC ledningen. Så få fat i en eller 2 ferrit clamps og klips dem omkring ledningen. Hvis du kan få ledningen igennem 2 gange er det endnu bedre. Sørg samtidig for at selve strømforsyningen er længst mulig væk fra PC'en. (Ved godt at det med ferritten og 2 gange gennem forværre afstands kravet :-) )

Noget i stil med dette: http://www.showmecables.com/product/Small-Ferrite-Bead--Clamp-On.aspx

Mvh. Knud

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 10:48

Knud Pedersen

Jeps

... koster ikke meget. Her er en dansk leverandør hvor du kan få det fra dag til dag:
    http://elektronik-lavpris.dk/p109767/N-CMP-FILTER12_Ferrit_filter_for_kabel,_%3C12mm/

Mvh. Knud

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 09:17

Niels Hertzum

Ferrit

Hej Knud
    Lyder som den rigtige ide at forfølge, da jeg også tror det er noget indstrålingsstøj. Og så er det jo hammer billigt!
    Mvh.
    NNiels

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 10:51

Knud Pedersen

Hov - indlæg forsvandt

men - ja, det koster ikke meget.
    Her er en dansk leverandør der har masser på lager og leverer fra dag til dag.
    http://elektronik-lavpris.dk/p109767/N-CMP-FILTER12_Ferrit_filter_for_kabel,_%3C12mm/

Mvh. Knud

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 11:33

Niels Hertzum

ferrit ...

...by the way: den skal da sidde på ledningen fra strømforsingen til laptop'en ikke? (altså: ikke på den ledning der går til 220V) - og i den forbindelse, er der nogen anbefalinger til hvor på ledningen (tættest på laptop'en eller tættest på PSU'en?)
    Mvh Niels

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 11:36

Niels Hertzum

... lige en sidste ting

Jeg glemte at sige, at der sidder en lille "klump" oppe ved stikket fra strømforsyningen til laptop'en, allerede. Er det også en ferrit-klump og, i givet fald, vil det så stadig hjælpe med en ekstra clamp, som den du henviser til?

Pft. for svar.
    mvh. Niels

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 12:58

Knud Pedersen

Ja

den klump der sidder der allerede er helt sikkert en ferrit klump, og det kan sagtens hjælpe med én eller to mere - især hvis du trækker ledningen igennem 2 gange.
    Jo, det optimale sted vil typisk være på ledningen til PC'en, men det kan sagtens være at det ville hjælpe at komme én på 220V ledningen også. Hvis støjen er luftbåret og kobler fra switchmode forsyningen til de tilsluttede kabler, kan det at der er en HF strømvej væk i form af de to ledninger, være lige det der er kilden til udbredelsen. Så igang med at prøve lidt forskelligt.

Mvh. Knud

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2014
    kl. 13:10

Niels Hertzum

Tak for gode råd!

Mvh. Niels

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk