Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Mesa boogie top - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 25-12-2014
    kl. 17:50

jacob lindquist

Mesa boogie top

Hej

Jeg har spillet bas i nogle år, jeg ved desværre ikke så meget om musik hardware :) Jeg spiller fortiden på på en Peavey 450+ top og tilhørende kabinet. Jeg har gået med tanker om at købe mig en rør top, har derfor kigget meget på Mesa Boogie 400+, hørte den nemlig for nogle år siden, hvor jeg blev helt vild med dens lyd.
    Mit spørgsmål er så, er der noget man skal være opmærksom på, nogle med erfaring ? De laves jo ikke mere og kan være af gamle dato, ja og sælges ofte "dyrt" omkring de 10.000 kr. Håber der er nogle der kan hjælpe mig :) Glæder mig til at høre jeres kommentarer

På forhånd tak

- Jacob

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2014
    kl. 21:53

Søren Alwan

Der er...

ifølge min bedste overbevisning ingen deciderede "pitfalls" (f.eks. tåbelige designs eller ting, der konstant går i stykker) i disse forstærkere, som gør, at man skal undgå dem. Men som altid, hvis man køber en brugt - ja, nogle ville nok også mene en ny - rørforstærker, bør man indregne et tjek hos en kompetent (!!!) tekniker med i prisen. Og her løber man i det konkrete tilfælde sikkert hurtigt ind i dét, som jeg personligt nok ville betegne som den største bet ved netop denne forstærker: Det koster en formue at skifte alle dens udgangsrør! Og da disse er "arbejdshestene" i enhver rørforstærker, sidder de på det yderste mandat, når det kommer til ting, som typisk "trænger", når man køber en brugt rørforstærker.

Til gengæld behøver man ikke lytte til al Mesa´s maketings-bull.... om, at man kun kan bruge deres (kineser-)rør i deres forstærkere. Det er korrekt, at køber man Mesas egne rør, kan man bare proppe dem i og være forholdsvis sikker på, at forstærkeren ikke springer i luften. Til gengæld kan man også være ret sikker på to andre ting:

1) Man har betalt ågerpris for nogle lidt tvivlsomme rør af kinesisk herkomst.

2) De står så "koldt" indstillet, at man er næsten sikker på ikke at få den optimale lyd ud af dem.

Så hvis det var mig, der stod i situationen, at jeg skulle have nye udgangsrør i sådan et bæst, ville jeg istedet vælge de bedste 6L6-rør, som budgettet umiddelbart tillader - TAD´s 6L6WGC eller JJ´s 6L6GC kunne eksempelvis være hæderlige bud - og så vælge samme tilgangsvinkel, som man benytter i forbindelse med rørskift i enhver anden anden forstærker, nemlig at få forstærkeren bias-justeret efter rørene (istedet for at vælge rør efter forstærkerens indstilling, som er dét, Mesa vil have os til at gøre). Der skal ganske vist lige fifles lidt med et par modstande i forstærkerens indre, da Mesa jo klart nok ikke har gjort tingene umiddelbart justerbare. Men hvis en tekniker alligevel har næsen i sagerne, burde det - hvis vedkommende ellers er sin løn værd - være en smal sag. I samme ombæring vil han også kunne sige dig, om der er andet - elektrolytkondensatorer og deslige, som trænger. Men de burde nu trods alt ikke være så gamle i sådan en 400+, at det endnu er oppe over.

Endelig kunne du måske spørge dig selv, om du virkelig har brug for så stor en forstærker? Det er jo altså "de sidste par hundrede watt", som gør, at det for alvor bliver dyrt at skifte rør. Hvis du f.eks. kunne nøjes med "den lille" Bass 400 (uden "plus"), kunne du jo slippe med den halve udgift til rør. Og noget af charmen ved at have en rørdrevet forstærker er vel netop, at man kan presse rørene lidt? Det er ikke mange steder, du får lov at presse en 400 watts forstærker, med mindre du tit spiller på Wembley og lignende steder. FWIW har bassisten, jeg spiller med, en gammel 200 watts Hiwatt. Og den rækker så rigeligt (!!!) til alt, hvad jeg tror de fleste "almindeligt dødelige" nogensinde kommer til at få behov for af effekt. Netop fordi man kan "presse" en rørforstærker, og den faktisk ofte bare lyder bedre, når den er ved at løbe tør for clean headroom (i modsætning til en transistorforstærker), kan du ikke direkte sammenligne f.eks. en 200 watts rørforstærker med en 200 watts transistor-ditto.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2014
    kl. 15:41

jacob lindquist

svar på..

Hej Søren

Som sagt ved jeg ikke så meget om det, men ham i gruppen som spiller guitar spiller på en Mesa Boogie rør top med 100/150 watt ikke helt sikker på hvilken styrke og der har jeg lige nu svært ved at spille op med ham.
    - Men jeg ville kunne nøjes med færre watt ?
    kigger på 400+ fordi det er den som er tilslag brugt dvs. steder ikke set en 400, andre rør toppe som måske kunne anbefales i stedet for Mesa Boggie'en ?
    Fordi jeg har også haft kigget på en Fender bassman top med 100 watt ?

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2014
    kl. 21:28

Søren Alwan

Jeg...

skal ikke kunne sige, hvilken forstærker du skal vælge. Men hvis du har set dig varm på en Mesa 400+, så skal det selvfølgelig være sådan én. Min pointe er blot, at køber du sådan en - og især brugt - skal du regne med at bruge lidt penge på at få den tjekket igennem, og at det - hvis det viser sig nødvendigt at skifte udgangsrør i den - skal være forberedt på, at det ikke er gratis.

Nu ved jeg ikke, hvor du er i landet. Men i det østjyske kan jeg da godt hjælpe dig. Og det skal ikke koste dig noget udover eventuelle materialeomkostninger.

Men du springer da godt nok lidt rundt i sagerne, når du direkte fra en 400 watts Mesa til en 100 watts Fender Bassman. Måske skulle du prøve nogle flere forstærkere, før du bestemmer dig? Der findes jo mange bud på sagen. Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til ekspert eller noget, der blot perifert ligner. Men jeg har tidligere udtryk min begejstring for Hiwatt. Ampeg laver jo også fede rørforstærkere - lige fra den monstrøse SVT til de mere håndterbare V4 (og sikkert flere andre). Orange laver også en 200 watts top, som vist er ret fin. Og der er sikkert masser af andre bud på sagen. Så tjek, tjek, tjek så mange som muligt, før du beslutter dig...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk