Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 31-07-2016
    kl. 16:56

Allan Rasch

Støj fra forstærker

Hej
    Jeg har en Peavy Bravo 110 som jeg har skiftet rør på. Den lyder rigtig godt, men jeg har en irriterende brummen. Kan dette skyldes, at jeg ikke har fået de nye rør (tungsol standard) biosjusteret? Allan

Svar på dette indlæg
  • 31-07-2016
    kl. 17:51

Søren Alwan

Én...

af de 117 mulige årsager til brummet kunne være, at de to nye udgangsrør er voldsomt umatchede - måske ligefrem så meget, at det éne slet ikke virker. Men umuligt at sige noget fornuftigt om uden at have haft næsen i sagen. Det var én af de ting, man ville have opdaget med det samme i forbindelse med et tjek af strømgennemgangen i rørene (bias)...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 31-07-2016
    kl. 20:29

Allan Rasch

en brummende jazzguitarist

Tak for dit hurtige svar!
    Rørene er købt hos rototubes og er efter sigende matchede. 117 muligheder - uha! Det lyder som en potentiel rasende dyr operation. Hvor kan jeg i givet fald få en sådan? Jeg er voldsom glad for min gl. amp
    Med venlig hilsen Allan

Svar på dette indlæg
  • 31-07-2016
    kl. 20:58

Søren Alwan

Rorotubes..?

skal jeg ikke lige prale af at kende til. Men hvis det f.eks. er fra udlandet, kan rør godt "komme til skade" under transport. Og at de er købt som matchede... well, well, well - lad mig høfligt og kontrolleret formulere mig sådan: Jeg har set alverdens bud på såkaldte matchede og udmålte rør med alverdens fine guldbogstaver på (og deraf logisk følgende ågerpris), som jeg personligt kun ville kaste på køkkenmøddingen. Så dét i sig selv siger ikke ret meget. Men en mand med en rørtester vil hurtigt kunne fortælle dig, om det er dine rør, den er gal med. Dét i sig selv burde ikke koste mange basseøre. Nu ved jeg ikke, hvor i landet du er? Men hvis du ikke er alt for langt fra det østjyske, skal jeg såmænd gerne lige tjekke dine rør for dig gratis. Jeg tør dog ikke pr. korrespondance garantere dig for, at det er dét, som er fejlen! Men hvis det omtalte brum arriverede samtidigt med, at de nye rør blev sat i, virker en sammenhæng ret logisk. Fremgangsmåden med bare at plugge et sæt nye udgangsrør i uden at tjekke strømgennemgangen (bias) kan jeg så heller ikke anbefale. Det kan faktisk være en konsekvens af dette, som har beskadiget et rør. Igen: Umuligt at sige uden at have haft fingrene i den konkrete sag...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 31-07-2016
    kl. 21:09

Søren Alwan

117

Hej igen.

Når jeg skriver 117 muligheder, skal det jo så forstås sådan, at det med al sandsynlighed kun er én af disse, som er på færde. Derfor burde det heller ikke være "rasende dyrt" at udbedre. Det er blot umuligt pr korrespondance at fastslå, hvilken af de 117 muligheder, der er tale om.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 31-07-2016
    kl. 21:28

Søren Alwan

Støvede...

lige lidt rundt på nettet, og kan se, at Peavey også i denne model benytter sig af ét af deres yndede "tricks" for at vride mest mulig udgangseffekt ud af et sæt EL84´ere - nemlig at lægge ca. 400 Volt på et par rør, som er designet til max. 300 Volt. Da forstærkeren tilmed ifølge diagrammet ikke er forsynet med skærmgittermodstande på udgangsrørene, er der såmænd ikke noget at sige til, hvis ét eller flere af EL84-rørene i udgangstrinnet ikke er så tilfredse med situationen. Jeg kan ikke give dig en fiks og færdig opskrift på, hvad man stiller op med sådan et stykke - skal vi igen være høflige og kalde det "knapt så idéelt forstærker-design". Det bedste råd, jeg kan give dig, er nok at få en kvalificeret person til at installere de manglende skærmgittermodstande, og så forsyne den med dét sæt EL84´ere, som man måtte have mest tiltro til, kunne klare overspændingen. Personligt ville jeg nok vælge noget i denne stil:

http://watfordvalves.com/product_detail.asp?id=879

som netop er "burst tested" ved høje spændinger og som derfor nok burde være ét af de bedre bud på et EL84, som trods alt kan klare overbelastningen.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk